بین الملل

ایروان: آماده آغاز مذاکرات صلح با باکو هستیم

ایروان: آماده آغاز مذاکرات صلح با باکو هستیم

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری  فارس،  وزیر امور خارجه ارمنستان روز سه شنبه گفت، در پیشنهادات ارسال شده اخیر جمهوری آذربایجان، هیچ چیزغیرقابل قبولی وجود ندارد و ایروان آماده آغاز مذاکرات صلح با باکو است.

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: « اینکه این پیشنهادات به طور کامل به دستور کار صلح جامع ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان نمی‌پردازد موضوع دیگری است. ما در پاسخ‌های خود، حفظ حقوق  قره باغ کوهستانی را در پرداختن به وضعیت این منطقه اساسی می‌دانیم.  در هر حال، ما آماده آغاز مذاکرات با آذربایجان هستیم.»

وزارت امور خارجه جمهوری ارمنستان اعلام کرد که ایروان به پیشنهادات ارائه شده توسط جمهوری آذربایجان بر اساس منشور ملل متحد، پاسخ داده است. این درخواست از  سوی روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای سازماندهی مذاکرات برای انعقاد معاهده صلح بین جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

شرایط ارائه شده از سوی وزارت امور خارجه آذربایجان شامل به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت، تمامیت ارضی متقابل، تایید متقابل عدم وجود ادعاهای سرزمینی توسط دولت‌ها علیه یکدیگر، تعهد قانونی برای خودداری از طرح چنین ادعاهایی در آینده، تحدید حدود و مرزبندی، برقراری روابط دیپلماتیک، گشایش حمل و نقل و ارتباطات و اجرای برنامه‌های مشترک است.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تازگی گفت که سند پنج ماده‌ای را برای عادی سازی روابط به ارمنستان ارسال کرده و منتظر پاسخ از سوی این کشور است. «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت: «اگر ارمنستان صادقانه خواهان عادی سازی روابط با آذربایجان است، این فرصت بسیار خوبی برای آنهاست. حدود یک سال است که ارمنستان به پیشنهاد ما پاسخی نداده است.»

وی در ادامه گفت: «آذربایجان برای نشان دادن حسن نیت خود اخیراً پیشنهاد جدیدی به ارمنستان ارائه کرده است. این پیشنهاد یک سند جامع است. ما به طرف ارمنستانی برخی از اصول اساسی که در واقع شامل عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان می‌شود را  پیشنهاد داده‌ایم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان نیز در واکنش به اظهارات باکو مبنی بر پیشنهاد امضای معاهده صلح داده به ایروان گفت: «دولت جمهوری ارمنستان راهبردی را برای گشایش دوران توسعه صلح آمیز در منطقه اتخاذ کرده و طبیعتاً آمادگی خود را برای برداشتن گام‌هایی در این راستا نشان می‌دهد. چندین بار در بالاترین سطح اعلام شده که این یکی از اولویت‌های دستور کار دولت ارمنستان است.»

جنگ اخیر بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  پایان یافت و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا