فرهنگ و هنر

ایمانی‌پور، گزینه نهایی ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت یولن، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان یکی از سازمان‌های مهم و البته اثرگذار وزارت ارشاد است که سیاستگذاری و هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی در خارج از کشور و برنامه‌ریزی فرهنگی و تبلیغی برای ایرانیان و علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی در خارج از مرزها را بر عهده دارد. از این رو، با توجه به موقعیت کنونی ایران در جهان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش خطیری در نشان دادن ایران واقعی به جهانیان دارد.

در سال‌های اخیر با توجه به انتصاب‌های نه چندان دقیق در این سازمان، شاهد انجماد فعالیت‌ها و حتی رکود در اجرای برنامه‌ها بوده‌ایم. بر همین اساس، حضور فردی توانمند، آگاه به موقعیت ایران و از همه مهمتر متعهد برای اجرای وظایف اصلی این سازمان بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی امری غیرقابل انکار است.

در روزهای اخیر اسامی برخی از افراد به عنوان ریاست جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات مطرح شده است و برخی از فعالان این عرصه هم به رئیس جدید تبریک هم گفته‌اند، اما آنچه به نظر می‌رسد این است که گزینه نهایی سازمان فرهنگ و ارتباطات مشخص شده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی حکم حجت‌الاسلام ایمانی‌پور را صادر خواهد کرد.


حجت الاسلام مهدی ایمانی‌پور

گزینه اصلی ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات، حجت‌الاسلام «مهدی ایمانی‌پور» است. او متولد سال ۴۳ و دارای تحصیلات عالی حوزوی است و در سوابق او می‌توان به تدریس و تحقیق در زمینه حقوق و کلام، مدیریت فرهنگی و مدیریت استراتژیک و رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و آلمان، مدیر کلی فرهنگی اروپا و آمریکا در سازمان فرهنگ و ارتباطات اشاره کرد.

ایمانی‌پور دهه ۸۰ به سمت معاون امور بین‌الملل این سازمان منصوب شد. هم‌اکنون نیز دستیار ارشد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی این سازمان است. از دیگر فعالیت‌های ایمانی‌پور، مدیریت تدوین سند فرهنگی بین‌المللی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ریاست کمیته مشترک ایران و چین و همچنین نماینده دستگاه‌های فرهنگی بین‌المللی در تدوین سیاست‌های فرهنگی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. بر همین اساس، محتمل‌ترین گزینه برای ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به شمار می‌رود؛ تا جایی که حتی بسیاری از مسؤولان این سازمان از وی به عنوان گزینه نهایی یاد می‌کنند. 

دبیر هیأت مرکزی گزینش و حراست مجمع جهانی اهل بیت (ع) از سال ۷۲ تا۷۴، مشاور رئیس و مدیر کل حراست سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی از سال ۷۴ تا ۷۶، قائم مقام مجمع جهانی اهل بیت (ع) و دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) از سال ۷۶ تا ۷۷، مدیرکل فرهنگی اروپا وآمریکا سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی از سال ۷۷ تا ۸۲، رایزن فرهنگی کشورمان در فدراسیون روسیه از سال ۸۲ تا ۸۶، معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سال ۸۶ تا ۹۱، رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان از سال ۹۱ تا سال ۹۵، دستیار ارشد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (معاون پژوهشی سازمان ) ازسال ۹۵ تا ۹۸ و معاون علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سال ۹۹ تا کنون از دیگر سوابق مدیریتی و اجرایی حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور است.

از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی در خارج از کشور حجت‌الاسلام ایمانی‌پور نیز می‌توان به تأسیس سازمان غیر دولت «البیت المسلم»؛ برای دفاع از حقوق مسلمانان در ژنو سال ۷۶، مجمع منطقه‌ای اهل بیت (ع) در آمریکای شمالی(کانادا) سال۷۷، مجمع منطقه‌ای اهل بیت (ع)در آمریکای جنوبی (برزیل) سال ۷۷، مجمع منطقه‌ای اهل بیت (ع)در اروپا (هامبورگ) سال ۷۷، بنیاد مطالعات اسلامی و بنیاد بین المللی ایران شناسی در روسیه، بنیاد مطالعات اسلامی و جایزه کتاب رومی در آلمان، بخش حافظ پژوهی ( شیعه شناسی) در دانشگاه فرانکفورت، انستیتو حافظ در آلمان و مرکز پژوهش‌های اهل بیت (ع) در داغستان اشاره کرد.

در هفته‌های گذشته که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با مسؤولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جلسه‌ای داشت، به نظر می‌رسید که ریاست جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی زودتر منصوب خواهد شد. بر همین اساس، بسیاری در انتظار معرفی رئیس جدید بودند و حتی افرادی همچون حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی و سیدکمیل باقرزاده به عنوان گزینه‌های ریاست جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات مطرح شدند که پس از مدتی نام این افراد برای ریاست این سازمان کمرنگ شد و تنها حجت‌الاسلام ایمانی‌پور به عنوان رئیس سازمان مطرح شدند.

به گزارش فارس، هم‌اکنون ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات است. او از سال ۹۲ با حکم علی جنتی، وزیر وقت ارشاد به این سمت منصوب و در دوره‌های بعدی نیز ابقا شد. اما اکنون با روی کار آمدن دولت جدید و البته ناکارآمد بودن سازمان فرهنگ و ارتباطات در انجام وظایف و همچنین کارایی نامناسب بسیاری از رایزن‌های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور، نه تنها تغییر مدیریتی، بلکه تغییر ساختاری در این سازمان دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا