بین الملل

بازدید سفیر ایران از نفتکش توقیف شده در یونان

بازدید سفیر ایران از نفتکش توقیف شده در یونان

به گزارش گروه سیاست خارجی یولن، در پی توقیف کشتی لانا حامل نفت ایران در بنادر یونان، احمد نادری سفیر جمهوری اسلامی ایران در آتن، در ادامه اقدامات و فعالیت‌های دیپلماتیک و حقوقی فشرده در چند هفته گذشته به منظور جلوگیری از راهزنی دریایی آمریکا در سواحل یونان، بعدازظهر دیروز (سه‌شنبه) ۱۷ خرداد ماه به منظور اطلاع از آخرین تحولات میدانی، از کشتی لانا حامل نفت ایران در ساحل بندر کاریستوس بازدید و در دیدار با کاپیتان این کشتی آخرین تحولات را مورد بررسی قرار داد.

بازدید سفیر ایران از نفتکش توقیف شده در یونان

وی در این خصوص اظهار داشت: مصمم هستیم از تمامی ظرفیت‌های دیپلماتیک و حقوقی برای جلوگیری از راهزنی دریایی آمریکا در سواحل یونان و حفاظت از اموال ملت بزرگ ایران استفاده کنیم. ما نباید اجازه دهیم هیچ کشور ثالثی، روابط تاریخی دو کشور را گروگان اغراض سیاسی خود قرار دهد.

 پس از آنکه دولت یونان اقدام به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های این کشور و تخیله محموله آن به درخواست  آمریکا و انتقالش به نفتکشی دیگر کرد، جمعه شب ششم خرداد ماه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد. این دو کشتی در خلیج فارس، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌هایPrudent Warrior و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شدند. 

گفتنی است، یونان ۲۶ فروردین ماه سال جاری یک نفتکش روسی (پگاس که بعدها به لانا تغییر نام داد) حامل نفت ایران را که مطابق قوانین تعریف شده دریانوردی با پرچم کشورمان حرکت می‌کرد، در آب‌های ساحلی خود توقیف کرد و براساس آخرین گزارش‌ها محموله نفتی این کشتی را برای انتقال به آمریکا به یک نفتکش آمریکایی تحویل داد. این اقدام دولت یونان روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه سال‌جاری کاردار این کشور در تهران در غیاب سفیر یونان را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند و به وی شدیدا اعتراض شد. از سوی دیگر،  جمعه ششم خرداد ماه کاردار سوئیس (در غیاب سفیر این کشور) به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و اعتراض شدید ایران نسبت به تداوم نقض صریح قوانین و مقررات بین‌المللی حقوق دریاها و کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه خصوصا اصل آزادی کشتیرانی و تجارت آزاد بین‌المللی توسط دولت آمریکا، اعلام و بر رفع فوری توقیف کشتی و محموله آن تأکید شد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا