بین الملل

باکو، ایروان را به رد پیشنهاد کاهش تنش بین آذربایجان و ارمنستان متهم کرد

باکو، ایروان را به رد پیشنهاد کاهش تنش بین آذربایجان و ارمنستان متهم کرد

به نقل از خبرگزاری ریپورت، حکمت حاجی اف برگزاری انتخابات موسوم به “ریاست جمهوری” در منطقه قره باغ را نمونه بارز این کارشکنی خواند و افزود: با وجود همه پیام‌های آذربایجان، طرف ارمنی از مسیر خود بر نگشته است.

این ادعاهای دستیار ریاست جمهوری در حالی بیان شده که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان ۲ روز پیش اعلام کرد که دستیابی به توافق صلح میان ایروان و باکو تا پایان سال جاری میلادی میسر است و ارمنستان تمامی گام‌های لازم برای دستیابی به آن را بر می‌دارد.

پاشینیان، بروز بحران شدید انسانی در قره باغ را موجب وارد آمدن خدشه بر فرآیند صلح بین دو کشور عنوان کرد و گفت: زمان زیادی برای رفع انسداد گذرگاه لاچین صرف شده در حالی که این زمان و انرژی باید صرف پرداختن به توافق صلح شود. من همیشه امضای توافق صلح تا پایان سال جاری را ممکن دانسته و به امضای چنین توافقنامه ای متعهد بوده ام.

دستیار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در سیاست خارجی امروز طی بیانیه ای گفت که کشورش از جامعه جهانی می خواهد که ارمنستان را از مسیر خطرناک خود دور کند و آذربایجان مانند هر کشوری در جهان حق دارد از حاکمیت و تمامیت ارضی خود با تمام ابزارهای موجود در حقوق بین الملل دفاع کند.

وی مدعی حضور غیرقانونی بیش از ۱۰ نیروی مسلح ارمنستان در خاک جمهوری آذربایجان شد و اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، بیش از ۲۰۰ تاسیسات توپخانه سنگین، سامانه‌های موشکی متعدد، تجهیزات جنگ الکترونیک و بیش از ۲۰۰ خمپاره متعلق به ارمنستان در حال حاضر در سرزمین های آذربایجان مستقر است.

دستیار رییس جمهور جمهوری آذربایجان ادامه داد: ارمنستان بر خلاف تعهدات خود در توافقنامه آتش بس سه سال قبل، از این نیروها پشتیبانی فنی، نظامی، لجستیکی و مالی می کند و ایروان آشکارا اعلامیه سه جانبه آتش بس ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ را نقض می کند.

حاجی اف تاکید کرد: آخرین اظهارات رهبری ارمنستان نیز مغایر با اظهارات قبلی آنهاست و صدور پیام تبریک برای انتخابات غیرقانونی در مرکز قره باغ از سوی نخست وزیر ارمنستان، بار دیگر عدم صداقت اظهارات قبلی او در مورد به رسمیت شناختن حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان را ثابت کرد.

با وجود سخنان مقامات دو کشور علیه همدیگر، آذربایجان و ارمنستان توافق کردند که محموله های امدادی و بشردوستانه به وسیله نیروهای صلیب سرخ از طریق جاده لاچین و آغدام به ارامنه ساکن در منطقه قره باغ ارسال شود.

پیشتر مقام‌های غربی نیز ضمن استقبال از گشایش جاده آغدام از خاک جمهوری آذربایجان به منطقه قره باغ، خواهان رفع انسداد جاده لاچین و ارسال کمک های بشردوستانه به ارامنه قره‌باغ شده بودند.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از شارل میشل رئیس شورای اروپا اعلام کرد که در دیدار ۵ اکتبر (۱۳ مهر) پاشینیان و الهام علی اف در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو «جامعه سیاسی اروپا» در گرانادای اسپانیا، سندی در مورد مناسبات دو کشور امضا نمی شود ولی مذاکرات بین باکو و ایروان ادامه خواهد داشت.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا