بین الملل

بایدن بیانیه ترامپ درباره کاهش خرید نفت از ایران را تکرار کرد

بایدن بیانیه ترامپ درباره کاهش خرید نفت از ایران را تکرار کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در اطلاعیه‌ای به وزیران خارجه، خزانه‌داری و انرژی آمریکا اعلام کرده عرضه نفت و محصولات نفتی از کشورهای غیر از ایران به اندازه‌ای هست که بتوان خریداری نفت و محصولات نفتی از ایران را به طرز محسوس کاهش داد.

در این بیانیه آمده است: «به موجب اختیارات محول‌شده به اینجانب در قانون اساسی و قوانین ایالات متحده به عنوان رئیس‌جمهور، من بعد از بررسی دقیق گزارش‌های ارائه‌‌شده به کنگره توسط اداره اطلاعات انرژی، از جمله گزارش آوریل ۲۰۲۲ و سایر عوامل مربوطه نظیر وضعیت اقتصاد جهان، افزایش عرضه نفت توسط برخی کشورها، سطح ظرفیت اضافی تولید نفت و در دسترس بودن ذخائر راهبردی آمریکا، طبق بند۱۲۴۵ (د)(۴)(ب) و (ج) قانون اختیارات دفاعی مالی سال مالی ۲۰۱۲ همگام با تصمیم‌های قبلی‌ام اعلام می‌کنم که میزان عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهای غیر از ایران به اندازه‌ای هست که بتوان حجم خریداری نفت و محصولات نفتی از ایران توسط موسسات مالی خارجی یا به واسطه آنها را به نحو محسوس کاهش داد. من کماکان به نظارت بر اوضاع در این زمینه ادامه خواهم داد. وزیر خارجه آمریکا مجاز است که این تصمیم را در دفتر ثبت فدرال آمریکا منتشر کرده و به وی دستور داده می‌شود که این کار را انجام دهد.»

این بیانیه از آن لحاظ که همنوایی دولت بایدن با دولت ترامپ و عدم پایبندی دولت او به برجام را نشان می‌دهد شایان توجه است. بیانیه کاخ سفید بایدن، غیر از آنکه تاریخ آوریل ۲۰۲۲ را تغییر داده، تکرار بیانیه‌هایی است که ترامپ در این خصوص صادر کرده است.

  دولت آمریکا در بند ۲۱ توافق برجام موظف شده بود از تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت ایران، «شامل محدودیت‌ها بر مقدار فروش نفت خام ایران و کشورهایی که می‌توانند نفت خام ایران را بخرند» جلوگیری کرده و اجرای تحریم‌ها در زمینه «خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل یا بازاریابی نفت، فرآورده‌های پتروشیمی و گاز طبیعی از ایران» را متوقف کند.

بایدن همانند ترامپ در ابلاغیه جدید اشاره‌ای به این تعهدات آمریکا نکرده است. این در حالی است که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تمامی ابلاغیه‌هایی که بعد از اجرایی شدن توافق موقت ژنو و توافق هسته‌ای «برجام» برای اعلام وضعیت عرضه محصولات نفتی صادر کرده بود، اعلام کرد که دولت او طبق تعهداتش در برجام به دنبال کاهش فروش نفت ایران نیست. 

به عنوان مثال در سند مورخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ که اوباما صادر کرده آمده است: «علی‌رغم این، ایالات متحده منطبق با تعهدات آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دیگر سیاست تلاش برای کاهش فروش نفت خام ایران را دنبال نمی‌کند. اقدامات ایالت متحده برای عمل به این تعهدات از زمان فرا رسیدن روز اجرای برجام انجام شده‌اند. در این روز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران گام‌های مرتبط هسته‌ای مشخص‌شده در برجام، به منظور ضمانت صلح‌آمیز بودن و صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ایش را برداشته است.»

بیانیه بایدن در روز جمعه و سندهای قبلی‌تر دولت آمریکا به موجب قانونی صادر شده‌اند که روسای جمهور این کشور را موظف به گزارش‌دهی درباره وضعیت عرضه نفت خام توسط تولیدکنندگانی غیر از ایران می‌کند.

در بند ۱۲۴۵ از لایحه بودجه دفاعی سال مالی ۲۰۱۲ آمریکا از دولت این کشور خواسته شده با توجه به ارزیابی‌ها از وضعیت عرضه نفت و محصولات نفتی، گزارشی درباره امکان کاهش خریداری این محصولات از ایران ارائه شود.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا