بین الملل

بایدن: هرگونه تهاجم روسیه علیه اوکراین را قاطعانه پاسخ می‌دهیم

بایدن: هرگونه تهاجم روسیه علیه اوکراین را قاطعانه پاسخ می‌دهیم

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، رئیس جمهور آمریکا یکشنبه شب در گفت‌و‌گوی تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود بار دیگر متعهد به دفاع از تمامیت ارضی اوکراین برابر هرگونه حمله ادعایی روسیه شد.

 کاخ سفید با انشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: «جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با رئیس جمهور اوکراین متعهد به حمایت از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین شد.»

بایدن به صراحت اظهار داشت که ایالات متحده همراه با متحدان و شرکا به هرگونه تهاجم روسیه علیه اوکراین پاسخ قاطعانه خواهد داد. این دو رئیس جمهور همچنین در باره تداوم مسیر دیپلماسی و اقدامات بازدارنده علیه تقویت نظامی روسیه در مرزهای اوکراین موافقت کردند.

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

در همین زمینه، سفارت آمریکا در شهر «کی‌یف» پایتخت اوکراین یکشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد ایالات متحده محموله ‌دیگری از مهمات نظامی را به اوکراین تحویل داده است.

سفارت آمریکا در اوکراین در حساب توییتری خود نوشت: «دو فروند هواپیمای ایالات متحده صبح روز یکشنبه برای تقویت دفاع اوکراین وارد کی‌یف شدند. این بخشی از کمک ۲۰۰ میلیون دلاری  است که کنگره آمریکا اخیراً مجوز ارسال  آن را به اوکراین داده و شامل مهمات و دستگاه نارنجک‌ انداز می‌شود.»

پیش از این اوکراین ۱۵ فروند هواپیمای حامل محموله‌های نظامی از آمریکا دریافت کرده بود. «دنیس شمیگال» نخست وزیر اوکراین هفته گذشته گفت که کشورهای دوست تاکنون کمک نظامی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار به کی‌یف ارائه کرده‌اند.

غرب و کی‌یف اخیراً ادعاهایی را درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین تکرار کرده‌اند. با این حال، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه بارها تاکید کرده است که مسکو هیچ تجاوزی علیه کشوری را برنامه‌ریزی نمی‌کند و تهدید روسیه دروغ است.

یک مقام دولت آلمان  نیز عصر یکشنبه  از وضعیت بحرانی در منطقه بالتیک به دلیل تشدید تنش بین روسیه و  اوکراین خبر داد و اظهار داشت که تنش بین روسیه و اوکراین به «نقطه بحرانی» رسیده است. این در حالی است که قرار است «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان  فردا دوشنبه به کی‌یف و سپس به مسکو برود.

این مقام آلمانی گفت: «نگرانی ما افزایش یافته است. ما وضعیت را بسیار بحرانی و بسیار خطرناک ارزیابی می‌کنیم.»

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا