کرمان

با شیب تند به سمت سالمندی حرکت می‌کنیم/افتتاح مرکز فناوری و نوآوری «سالمندان» در کرمان

با شیب تند به سمت سالمندی حرکت می‌کنیم/افتتاح مرکز فناوری و نوآوری «سالمندان» در کرمان

به گزارش یولن از کرمان، علیرضا وحیدزاده سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان امروز در مراسم افتتاح مرکز بازی‌ها، فناوری و نوآوری سالمندان اظهار داشت: در تمام جوامع بشری به لحاظ علمی یکسری شاخص‌ها و هرم‌های جمعیتی وجود دارد که منطبق بر آنها سیاست‌های جمعیتی تدوین می‌شود و در واقع ظرفیت‌های مورد انتظار برای آینده این جمعیت را برآورد و برای آنها خدمات مورد نیاز را طراحی می‌کنند.

وی بیان داشت:  ما جزو جوامعی هستیم که بسیار دیر به فکر این مسئله افتادیم، زیرا در شرایط عادی حدود ۸ تا ۹ درصد جمعیت هر جامعه  سالمند هستند و این حجم از جمعیت نیاز به خدمات دارند.

وحیدزاده افزود: محدود بودن تعداد اینگونه مراکز در جامعه ما یک نقیصه محسوب می‌شود اما در صورت پیگیری سیاست‌های اجتماعی و تعریف شاخص در این زمینه تمام اینها گنجانده می‌شود و با توجه به ارزشمند بودن دوره سالمندی باید برای آن سازوکار، شاخص و ابزارهای مداخله تعریف شود.

با شیب تند به سمت سالمندی حرکت می‌کنیم/افتتاح مرکز فناوری و نوآوری «سالمندان» در کرمان

 

وی بیان داشت: اعتقاد ما بر این است، همانطور که افراد عادی جامعه نیاز به خدمات دارند باید به گروه‌های جمعیتی خاص نیز توجه ویژه داشته باشیم و خدمات مورد نیاز آنها را نیز تعریف کنیم.

وحیدزاده عنوان کرد: ما امروز با یک خلأ در ابزارهای مداخله‌ای مواجه هستیم و باید به فکر توسعه ابزارهای لازم برای مداخله موثر برای پاسخگویی به نیاز طیف‌های مختلف جمعیتی باشیم.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان گفت: ما با یک شیب بسیار تند به سمت سالمندی و سالخوردگی حرکت می‌کنیم و در صورت غفلت این ما را با یک چالش مواجه می‌سازد و کسانی در بخش دولتی کرسی‌های مدیریتی را در اختیار دارند، باید به تمام ابعاد مسئولیت خود اشراف داشته و برای آن چاره  بیندیشند.

وی ابراز داشت: ما هم اکنون در سطح استان بنیادهای فرزانگان را داریم و جزو استان‌های پیشرو محسوب می شویم، اما باید در این زمینه کار بیشتری صورت گیرد. اما هنوز این دغدغه را برای مردم ایجاد نکردیم که به فکر دوره سالمندی خود باشند، بنابراین باید به آنها اطلاع داده شود که در حال شکل‌گیری چنین سازوکاری هستیم.

وحیدزاده اذعان داشت: باید از ظرفیت‌های موجود ایجاد شده خوب استفاده کنیم تا سازوکارهای شکل گرفته زنده و پویا بمانند و سالمندان و افراد در معرض سالمندی بتوانند دوره سالمندی را با حس و حال بهتری سپری کنند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان اظهار داشت: کل ساختار امروز بسیار ارزشمند بود که این مجموعه به ابعاد مختلف این دوره فکر کرده است، هر چند جای گسترش بیشتری دارد و البته مشروط بر این است که از ظرفیت‌های آن به خوبی استفاده شود.

 ایجاد نخستین مرکز شتابدهی فناوری سالمندی در استان کرمان 

حمیدرضا کاشف مدیر مرکز شتابدهی سلامت‌بنیان «حال خوب» در این آیین اظهار داشت: این شرکت تعاونی از سال ۹۸ با تأسیس یک مرکز نگهداری آموزشی توانبخشی روزانه کار خود را آغاز کرد و تا بهمن ماه مقارن با شیوع ویروس کووید ۱۹ خدمات خود را به صورت حضوری به مراجعه کنندگان ارائه داد.

وی بیان داشت: بعد از این اتفاق به دلیل اینکه سالمندان جزو گروه پرخطر بودند، ما به ناچار به فراخور رنگ‌بندی مناطق مختلف طبق دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و ستاد کرونا خدمات خود را با صورت غیرحضوری به مراجعه کنندگان ارائه دادیم.

با شیب تند به سمت سالمندی حرکت می‌کنیم/افتتاح مرکز فناوری و نوآوری «سالمندان» در کرمان

 

کاشف تصریح کرد: سپس از اواسط سال ۹۹ در صدد برآمدیم که بحث فناوری را به مجموعه خدمات خود اضافه کنیم که در نهایت خرداد ماه ۱۴۰۰ فعالیت‌های خود را با ایجاد نخستین مرکز شتابدهی فناوری سالمندی در استان کرمان آغاز کردیم.

وی افزود: تیرماه ۱۴۰۰ یک رویداد در این مرکز شتابدهی برپا شد که در آن ۴۲ ایده از سراسر کشور و یک ایده از خارج کشور به کارگروه رسید که بعد از پروسه داوری یک استارت‌آپ ویکند برگزار کردیم و در پایان سه ایده به عنوان طرح برتر انتخاب شدند.

کاشف عنوان کرد: در هفته سالمند شعار سازمان بهداشت جهانی «استفاده فناوری به صورت عادلانه برای همه سنین» بود که نشان می‌داد، ما چند گام جلوتر از این شعار پیش رفتیم و اکنون در مسیر درست در حال حرکت هستیم.

مدیر مرکز شتابدهی سلامت‌بنیان حال خوب گفت: ما درصدد هستیم، علاوه بر فاز اول این مجموعه که امروز افتتاح شد تا پایان سال، میز خدمت دولت الکترونیک، کافی نت، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای، مرکز جامع مشاوره روانشناسی سالمندان و … را به بهره‌برداری برسانیم تا این قشر بتوانند، تمام خدمات را به صورت کامل دریافت کنند.

وی ابراز داشت: از بهمن ماه یک تفاهمنامه با مرکز نوآوری توسعه تعاون «منتا» امضا کردیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت مراکز شتابدهی و نوآوری در کنار یکدیگر خدمات گسترده و قابل توجهی به قشر سالمند استان کرمان ارائه دهیم که دوره سالمندی خود را با آرامش و در سلامت سپری کنند.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ق


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا