بین الملل

جریان صدر، نامزدهای نخست‌وزیری و ریاست جمهوری عراق را معرفی کرد

جریان صدر، نامزدهای نخست‌وزیری و ریاست جمهوری عراق را معرفی کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن،  حسن العذاری سخنگوی فراکسیون صدر عراق شامگاه امروز چهارشنبه از تشکیل یک ائتلاف سیاسی جدید خبر داد.

پایگاه خبری بغداد الیوم به نقل از العذاری گزارش داد که این ائتلاف «انقاذ الوطن» (نجات میهن) نام دارد. به گفته وی، این ائتلاف شامل فراکسیون صدر، ائتلاف «السیاده» (اهل تسنن) و «حزب دموکراتیک کردستان» (کُردها) است.

پس از اعلام این ائتلاف، فراکسیون صدر خبر داد «ریبر احمد» را به عنوان نامزد ریاست جمهوری و «جعفر الصدر» را نیز به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرده است.

این در حالی است که قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق شامگاه گذشته تأکید کرد: «اصرار داریم که فراکسیون بزرگتر را با مشارکت همه تشکیل دهیم، ولی ترجیح ما، فراکسیون صدر است».

الخزعلی با بیان اینکه فراکسیون صدر در ائتلاف سه‌جانبه با اهل تسنن و کُردها، اقلیب محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: «چارچوب [هماهنگی] شیعه، با شخصیتها و گروههای دیگر تحت عنوان الثبات الوطنی ائتلاف کرده است و این فراکسیون از نظر تعداد، فراکسیون بزرگتر به شمار می‌رود. ما می‌توانیم فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهیم».

وی با اشاره به اینکه «اگر فراکسیون صدر بتواند فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهد، ما نیز آن را به رسمیت خواهیم شناخت»، تصریح کرد، کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی شامل ۸۳ نماینده است، ولی به تنهایی، کابینه تشکیل نخواهد داد».

در همین ارتباط، «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی «صادقون» عراق اسفند ماه گذشته خبر داد که ائتلاف الثبات الوطنی، بزرگترین فراکسیون در پارلمان این کشور خواهد بود.

تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق از این جهت مهم است که طبق قانون حق دارد نامزد نخست‌وزیری را به ریاست جمهوری عراق معرفی کند سپس دولت جدید را تشکیل دهد. 

 به گفته الصالحی، این ائتلاف شامل فراکسیونهای چارچوب هماهنگی و شماری از نمایندگان مستقل خواهد بود. شمار زیادی از نمایندگان مستقل به این ائتلاف پیوسته‌اند و همچنان تحرکات برای جذب تعداد دیگری از نمایندگان ادامه دارد. وی تأکید کرد که الثبات الوطنی، در حال حاضر، بزرگترین فراکسیون شیعه در پارلمان عراق خواهد بود و عرفاً حق خواهد داشت کابینه تشکیل دهد.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دوله القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

انتهای پیام/

 

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا