فرهنگ و هنر

بررسی دلایل تشییع و تدفین پنهانی پیکر مطهر امیرالمؤمنین (ع)

بررسی دلایل تشییع و تدفین پنهانی پیکر مطهر امیرالمؤمنین (ع)

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی یولن مرقد مطهر امام علی (ع)  در نجف اشرف میعاد‌گاه عاشقان مولا علی (ع) است. اما در طول تاریخ برخی نسبت به موضوع تدفین امام علی (ع) در مکان فعلی تشکیک کرده‌اند کهه در این گزارش با حجت‌الاسلام محمدامین غروی کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت (ع) به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

وی در ابتدا با اشاره به دیدگاه‌های وهابیت درباره محل تدفین امام علی (ع) گفت: بی‌تردید، معیار سنجش و راستی‌آزمایی در هر موضوع علمی یکسان نبوده و به کار بستن راه‌حل مشابه در حل مسائل، روشی نادرست است اما، فرقه وهابیت در مواجهه با تمام تعالیم دینی و تاریخی اسلام، معیار راستی‌آزمایی سند را در دستور کار خود قرار داده است. این وضعیت سبب شده تا نخستین پرسش آنها در بررسی موضوعات فقهی، تاریخی و کلامی، بررسی سلسله اسناد در آن مسأله باشد. حال آنکه این روش به ظاهر منطقی، پیامدی جز تنفر و انزجار و نابودی تعالیم دینی را نخواهد داشت. متأسفانه وهابیت، برای تعیین محل قبر امیرالمؤمنین (ع) از همین روش نادرست بهره گرفته‌اند.

دیدگاه ابن تیمیه درباره مدفن امیرالمؤمنین (ع)

وی ادامه داد: ابن تیمیه حرّانی که تعالیم فرقه وهابیت وامدار باورهای باطل اوست، نسبت به محل قبر امیرالمؤمنین (ع)‌ در نجف تشکیک کرده و گفته: «اهل علم بر این امر اتفاق نظر دارند که قبر امام (ع) در زیارتگاه مشهور نجف نیست، بلکه طبق دیدگاه برخی، مغیره بن شعبه در آنجا مدفون است و هیچ عالمی نگفته که قبر امام علی (ع)‌ در نجف است. جالب اینجاست بیش از سیصد سال از شهادت امام (ع) گذشته بود و هنوز کسی برای زیارت، به زیارتگاه نجف نرفته بود در حالی که مسلمانان زیادی از اهل بیت، شیعه و سایرین در نجف زندگی می‌کردند. حقیقت این است که قبر موجود در نجف، پس از سیصد سال یعنی در زمان حکومت آل‌بویه، به عنوان زیارتگاه انتخاب شد و به قبر امام على (ع) نامگذاری شد. داستان‌هایی نیز در رابطه با آمدن هارون الرشید به آن قبر روایت شده که قابل اعتماد نیستند.»

میزان اهمیت سلسله سند در گزارش‌های تاریخی

وی ب اشاره به اینکه این باور وهابیت که قضایای تاریخی فقط با سند صحیح و به روش حدیث‌شناسان در مسائل فقهی، ثابت می‌شود، نادرست است، گفت: این باور کاملاً نادرست و ناشی از بی‌خبری از اصول و مبانی تحقیق و پژوهش تاریخی است. همان گونه که عالمان اهل تسنن تصریح کرده‌اند، رویکرد اثبات قضایای تاریخی، شهرت و قرائن متعددی است که درباره یک مساله خاص وجود دارد و می‌توان بر آنها اعتماد کرد. شیعیان نیز بر همین اساس مکان دفن پیکر مطهر امیرالمؤمنین (ع) را از منابع حدیثی و تاریخی استخراج کرده و با ضمیمه ساختن آن به قرائن متقن و منطقی، به اثبات می‌رسانند.

دلیل دفن پنهانی امیرالمومنین (ع)

این کارشناس مذهبی درباره دلایل تدفین پنهانی پیکر مطهر امام علی (ع) گفت: گروهی از لشکریان امیرالمومنین (ع) که «خوارج» نام گرفتند، باعث جریان حکمیت در جنگ صفین شده و امیرالمؤمنین (ع)‌ را به صلح تحمیلی وادار کردند. این افراد نتوانستند روش و سیره حکمرانی امام (ع) را بپذیرند و پس از آنکه جنگ نهروان را به راه انداخته و مفتضحانه شکست خوردند، امیرالمومنین (ع) را به عنوان امام المسلمین، مستحق مرگ دانسته و برای ترور ایشان،‌ پیمان بستند. گرچه آنها نقشه خود را عملی ساخته و در ۱۹ رمضان، امام (ع) را به شهادت رساندند، ولی همچنان طرفداران این گروه انحرافی در جامعه مسلمانان حضور داشته و احتمال جسارت به پیکر مطهر امام (ع) وجود داشت. از این رو، مراسم تدفین امیرالمومنین (ع) بر اساس وصیت خود آن حضرت، پنهانی صورت گرفت.

وارثان امیرالمومنین (ع) آگاهان به قبر ایشان

نجف اشرف شهری است که به عنوان مکان قبر مطهر امیرالمومنین (ع) دارای شهرت تاریخی است و می‌توان این شهرت را تا عصر و زمان فرزندان آن حضرت یعنی امامان معصوم (ع) دنبال کرد. شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) از دیرباز نجف اشرف را به عنوان مکان زیارتی امیرالمومنین (ع) انتخاب کرده‌اند و این رفتار شیعیان توسط معصومان مشاهده می‌شده و بی‌شک اگر مکان زیارت امیرالمومنین (ع) غیر از مکان کنونی بود، حتما ائمه (ع) آن را به دوستان خود تذکر می‌دادند و لااقل یک حدیث و روایت هر چند ضعیف از ناحیه ایشان در مورد این موضوع مهم، ثبت و ضبط می‌شد.

اعلان مکان قبر امیرالمومنین (ع)‌ توسط فرزندان ایشان

این درحالی است که اهل بیت (ع) به آنچه که در منزلگاه فرشتگان واقع می‌شود، بیش از دیگران آگاهی دارند. پس از آنکه مراسم دفن پیکر مطهر امیرالمومنین (ع) توسط فرزندان و بازماندگان انجام شد، محل قبر از عموم مردم پوشیده ماند اما این به معنای مخفی بودن آن از خود اهل بیت (ع) نیست. از این روست که در احادیث متعدد، فرزندان معصوم امیرالمومنین (ع)، نخست به صورتی مبهم، مکان دفن پدر خویش را در حوالی شهر کوفه و در منطقه «الغَری» یا «الغَریَین» معرفی کردند.[۶] سپس در زمان حکومت عباسیان که خطر حکومت بنی امیه به طور کامل دفع شده بود، امام صادق (ع)‌ مکان فعلی قبر امیرالمومنین (ع)‌ را به صورت آشکار برای همگان مشخص کردند.

نجف اشرف به عنوان مکان دفن پیکر مطهر امیرالمومنین (ع)‌ از دیرباز مورد توجه اهل بیت (ع) و شیعیان آن حضرت قرار گرفته است. شبهات و پندارهای موجود از سوی وهابیت در این زمینه، فاقد هر گونه اعتبار علمی و اعتقادی است و نمی‌تواند در این قضیه مشهور تاریخی خلل ایجاد کند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا