بین الملل

برنامه ناتو برای حضور نظامی دائمی در جناح شرقی

برنامه ناتو برای حضور نظامی دائمی در جناح شرقی

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، روزنامه انگلیسی «تلگراف» به نقل از «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گزارش داد که این اتحاد نظامی در حال کار بر روی طرح‌هایی برای حضور نظامی دائمی در مرز خود در تلاش برای مقابله با «حملات آینده روسیه» است.

به گزارش رویترز، استولتنبرگ در مصاحبه‌ای با این روزنامه گفت که ناتو در میانه یک دگرگونی بسیار اساسی است که پیامدهای بلندمدت اقدامات ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را منعکس خواهد کرد.

استولتنبرگ گفت: آنچه اکنون می‌بینیم واقعیت جدید است، یک نُرم جدید برای امنیت اروپا. بنابراین، ما اکنون از فرماندهان نظامی خود خواسته‌ایم تا گزینه‌هایی را برای آنچه ما بازآرایی، انطباق طولانی مدت‌تر ناتو، می‌نامیم ارائه دهند.

وی که اخیراً گفته بود دوره ریاستش بر این ائتلاف یک سال تمدید می‌شود، در ادامه گفت که تصمیمات در خصوص این تحولات در نشست ناتو که در ماه ژوئن در مادرید برگزار می‌شود، اتخاذ خواهد شد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» هم گزارش داد استولتنبرگ دبیرکل ناتو در مصاحبه با تلگراف گفت: ناتو به عنوان بخشی از بازآرایی اساسی ائتلاف، نیروهای نظامی خود را در جناح شرقی تقویت می‌کند. به گفته وی، این بازآرایی اساسی مستلزم جایگزینی حضور نسبتا کوچک «نیروهای تریپ‌-وایر» در جناح شرقی ائتلاف با نیروهای قوی‌تر خواهد بود.

طبق این گزارش، فرماندهان نظامی ناتو در حال تدوین گزینه‌هایی برای بازآرایی هستند و انتظار می‌رود حضور نظامی این ائتلاف در کشورهایی مانند استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان به یک «نیروی بزرگ» تبدیل شود که قادر به دفع تهاجم احتمالی باشد. 

استولتنبرگ در این مصاحبه که روز شنبه منتشر شد، همچنین گفت که «مفهوم استراتژیک» ناتو برای اولین بار «تهدید چین» را در بحبوحه همکاری نزدیک‌تر بین پکن و مسکو مورد توجه قرار می‌دهد. وی روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل گفت که مفهوم استراتژیک ناتو که قرار است برای نشست مادرید در ژوئن نهایی شود، همچنین باید «به تأثیر نفوذ فزاینده چین و سیاست‌های قهری بر امنیت ما نیز توجه داشته باشد». 

«مفهوم استراتژیک» یک سند بنیادی ناتو است که چالش‌های امنیتی کلیدی این اتحاد نظامی را ترسیم می‌کند و مبنای توسعه سیاسی و نظامی آن است. آخرین مفهوم استراتژیک در سال ۲۰۱۰ تصویب شد و از آن زمان تاکنون مورد بازبینی قرار نگرفته است.

اخیراً سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داد اقدامات غرب در ارسال سلاح و تجهیزات برای اوکراین، خطرناک و تحریک‌آمیز است و می‌تواند ایالات متحده و فدراسیون روسیه را در مسیر تقابل مستقیم نظامی قرار دهد. نماینده مسکو در واشنگتن گفت که پاکسازی قومی کی‌یف، همراه با تلاش آن برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو تحت هدایت ایالات متحده، از جمله عوامل محرکی بود که روسیه را وادار کرد تا عملیات نظامی ویژه خود را برای غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی اوکراین آغاز کند.(جزئیات بیشتر)

 وزارت امور خارجه روسیه اخیراً اعلام کرد که ناتو در اوکراین وارد جنگ نیابتی با این کشور شده است. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه روسیه، اقدام ناتو در ادامه ارسال سلاح به اوکراین باعث طولانی شدن درگیری خواهد شد.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هدف این عملیات را خلع سلاح و غیرنظامی‌سازی و نازی‌زدایی اوکراین اعلام کرد. 

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا