سلامت

برنامه های وزارت بهداشت باید به سمت پیشگیری از بیماری ها سوق پیدا کند

برنامه های وزارت بهداشت باید به سمت پیشگیری از بیماری ها سوق پیدا کند

دکتر « تورج جویباری» روز سه شنبه به مناسبت هفته بیمه سلامت (۳۰ مهرماه الی ۶ آبان) در گفت و گو با یولن؛ افزود: برای تعریف سلامت، ۱۱۳ شاخص در ابعاد مختلف اعم جسمی، روحی، روانی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر موارد تعریف شده که فقط ۲۵ درصد آنها در حوزه وزارت بهداشت قرار می گیرد.

وی بیان داشت: وقتی خودرو ها بی کیفیت و ناایمن باشند، وقتی جاده و راه ها غیر استاندارد و خطرآفرین باشند، وقتی که تابلوی راهنمایی و رانندگی جای خطرناک نصب نشده باشد، وقتیکه صنایع ناامن باشند وقتی که فرهنگ رژیم غذایی ناسالم رواج داشته باشد و ۱۰۰ ها مورد دیگر اگر توجه نشود، سلامت انسان ها را تهدید می کند.

جویباری اضافه کرد: رسیدگی به همه این موارد در توان و قدرت وزارت بهداشت نیست بنابراین پیشنهاد این است، که همه وزارتخانه ها یک بند یا بخش به حوزه سلامت در چارت سازمانی تعریف شود که پیشگیری و محافظت از سلامت افراد جامعه و شهروندان در آن اداره برعهده گیرد و با انطباق استاندارد های سلامت از جان آنها  محافظت کنند.

وی امنیت و سلامت را ۲ مقوله مهم در راستای پایداری و توسعه هر کشور عنوان کرد و گفت: تمام کشورهای جهان محافظت از امینت و سلامت را از مهم ترین برنامه های خود قلمداد می کنند و برای آن برنامه ریزی، هزینه ها و سیاست های پیشگیرانه پیش بینی و جلو راه خود قرار می دهند، زیرا می دانند برای لزوم اصلی توسعه پایدار در کنار امنیت انسان سالم است.

این متخصص داخلی در ادامه با بیان اینکه با ساده ترین روش ها می توان جلو بسیاری از بیمار های خطرناک مانند سکته، سرطان، دیابت و دیگر بیماری ها را گرفت گفت: وقتی با چکاپ و معاینه ساده بتوانیم به موقع فشار خون و دیابت شهروندان را کنترل کنیم، دیگر مجبور به هزینه های هنگفت جراحی قلب، قطع عضو بدلیل پیشرفت مرض قند، کوری چشم بدلیل دیابت، آنالیزاهای کلیوی و دیگر شاهد بیماری سخت نخواهیم بود و آن را در جامعه به حدقل ممکن خواهیم رساند.

جویباری با اشاره به موفقیت دولت سوئد و سوئیس در افزایش طول عمر افراد جامعه شان با اقدام های پیشگیرانه از ابتلا به بیماری، اظهار داشت: طبق تحقیقات علمی برنامه های پیشگیرانه مانند چکاپ و معاینه مرتب افراد، تشویق برنامه های ورزشی، اجتماعی ، فرهنگی یک دهم هزینه های حوزه درمان است و در بسیاری اوقات وقتی افراد بیمار بشوند دیگر نمی شود برای آنها حتی کار پزشکی کرد.

وی با قدردانی از وزارت بهداشت و دولت ها در طول انقلاب اسلامی که در راستای درمان، احداث و تجهیز بیمارستان ها و مراکز درمانی و خدماتی متقبل هزینه های بسیار هنگفت شدند، گفت: متاسفانه ما در این مدت فقط به مسائل سخت افزاری مانند تجهیز و احداث بیمارستان ها و مراکز درمانی بیشتر توجه کردیم و وزارت بهداشت را با برنامه های فراوان فربه کرده ایم اما اگر تمرکزمان بر پیشگیری بود بسیاری از این هزینه های هنگفت احداث و تجهیز لازم نبود.

این پزشک متخصص همچنین گفت: باوجود همه برنامه های وزارت بهداشت در طول این سالیان مانند طرح تحول نظام سلامت اما باز شاخص سلامت جامعه حتی ذره ای تکان نخورده و روز به روز به جمعیت بیمار ما افزده می شود؛ چرا؟ چون راهبردها به جای پیشگیری به درمان می پردازند، افراد چون آموزش نمی بینند، اطلاع و آگاهی ندارند مرتب مریض می شوند و باید به درمان آنها بپردازیم و با انجام کارهای پیشگیرانه جلو ورود آنها را بگیریم.

جویباری در بخش دیگر از صحبت های خود به شرط اجرای درست و صحیح از اجرای طرح نظام ارجاع یا پزشک خانواده استقبال کرد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا