فرهنگ و هنر

برگزاری مسابقات قرآن «اقراء» به صورت تلویزیونی در شبکه سحر

برگزاری مسابقات قرآن «اقراء» به صورت تلویزیونی در شبکه سحر

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی یولن ویژه برنامه شبهای ماه مبارک رمضان در شبکه سحر اردو با عنوان «اقراء» هرشب ساعت ۲۲ به وقت تهران روی آنتن این شبکه می‌رود.

این برنامه که مسابقه قرآنی در زمینه تلاوت است دومین سال تولد خود را جشن گرفته و حضور داوران سرشناس شبه قاره در این برنامه از نکات حائز اهمیت آن است که طی آن سید صداقت علی داور لحن و نغم از آمریکا و شهر واشنگتن حضور دارد، ایشان از برجسته‌ترین قاریان پاکستان که دارای نشان‌ها و درجات گوناگون کشوری و بین‌المللی است و از شاگردان قاری مشهور مصری استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد است.

برگزاری مسابقات قرآن «اقراء» به صورت تلویزیونی در شبکه سحر

استاد عزادار عباس خان داور وقف و ابتدا از کشور هندوستان و شهر بمبئی است که مؤلف و مترجم کتب و مدرس علوم قرآنی هم هست. وی علاوه بر قرآن کریم زبانهای اردو، فارسی و عربی تسلط دارد.

استاد سیدمجتبی رضوی داور تجوید از تهران و حاضر در این رقابت‌ها هستند، البته ایشان هندی الاصل است. وی ۳۲ دوسال سن دارند و از استاتید حال حاضر جامعه‌المصطفی العالمیه قم است که در سن ۸ سالگی به مدت یکسال حافظ کل قرآن کریم شد و در سفرهای متعدد به کشورهای مختلف به اجرای برنامه پرداختند.

استاد محمد وجاهت رضا داور صوت از اسلام آباد از نفرات برتر مسابقات مختلف بین‌المللی در زمینه تلاوت هستند.

مسابقه اقراء دارای یک مرحله پیش ثبت‌نام و سه مرحله مسابقه‌ای تلویزیونی زنده دارد که به شرح زیر است.

در مرحله پیش ثبت‌نام، شرکت‌کنندگان باید آیات ۹۶ الی ۱۰۰ سوره مبارکه آل عمران را بصورت فایل صوتی از طریق واتساپ برنامه ارسال کرده تا تیم داوری آن را ارزیابی نماید و بعد از ارزیابی اولیه ، در صورت تائید تیم داوری، قرعه تلاوت که حاوی تعداد آیات معین برای تلاوت در روز خاص بصورت رندوم است، به شرکت کننده اعلام می‌شود.

برگزاری مسابقات قرآن «اقراء» به صورت تلویزیونی در شبکه سحر

مرحله مقدماتی

این مرحله در ۲۴ روز اولیه ماه مبارک برگزار می‌شود، از این قرار است که شرکت‌کننده بصورت تصویری در زمان معین به تلاوت آیات قرعه خویش می‌پردازد و داوران بصورت زنده آن را داوری می‌کنند. بعد از اتمام مرحله مقدماتی و مشخص شدن ۱۵ نفر برتر این مرحله وارد مرحله بعد (نیمه نهایی) می‌شویم.

مرحله نیمه نهایی

شرکت‌کنندگان با قرعه‌های جدید که در اختیار دارند در مدت ۵ روز به رقابت پرداخته و بعد از این زمان، ۳ نفر که دارای بالاترین نمرات کسب شده هستند وارد مرحله فینال مسابقه می‌شود.

برگزاری مسابقات قرآن «اقراء» به صورت تلویزیونی در شبکه سحر

مرحله فینال

در روز عید فطر این مسابقه برگزار می‌شود. هر سه شرکت‌کننده با قرعه‌های نسبتاً سخت و قدری طولانی به تلاوت پرداخته که در نهایت نفرات اول تا سوم مشخص می‌شوند.

هدایایی در راستای اجرای تلاوت‌های زیبا به نفرات برتر اهدا می‌شود که به ترتیب نفرات اول تا سوم ، ۲۰۰۰ ، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ یورو خواهد بود.

در کنار این برنامه مسابقه‌ای سؤال‌گونه ویژه بانوان ترتیب داده شده است که بعد از پاسخگویی صحیح بانوان به سه سوال مطروحه در طول ماه مبارک از طریق واتساپ برنامه، به قید قرعه به ۵ نفر از ایشان هدیه‌ای به رسم یادبود تقدیم می‌شود.

در راستای فرامین مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت در فضای مجازی و حضور فعال جامعه انقلابی در این محیط و البته کارکرد و ساختار شبکه جهانی سحر معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر حضور فعال در پلتفرم‌های فیسبوک و یوتیوب به صورت بارگزاری ویدئوهای برنامه، برای اولین بار و اولین تجربه، بصورت زنده در فضای اینستاگرام با آدرس iqraurdutv به پخش برنامه پرداخته و بینندگان شبکه، ما را از این پلتفرم هم تماشا می‌کنند.

برگزاری مسابقات قرآن «اقراء» به صورت تلویزیونی در شبکه سحر

برگزاری مسابقات قرآن «اقراء» به صورت تلویزیونی در شبکه سحر

 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا