بین الملل

بغداد: اطلاعات دقیق ما به آمریکا منجر به کشف محل اختفای سرکرده داعش شد

بغداد: اطلاعات دقیق ما به آمریکا منجر به کشف محل اختفای سرکرده داعش شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فاس، «یحیی رسول» سخنگوی رسانه‌ای فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، شامگاه پنجشنبه، خبر داد که برای کشتن سرکرده سازمان تروریستی داعش، بغداد اطلاعات دقیقی در اختیار آمریکا قرار داده است.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر در این خصوص گفت: «عملیات کشتن تروریست “امیر محمد سعید” با کنیه “ابی عبدالله قرداش” پس از آن اجرا شد که دستگاه اطلاعات ملی عراق اطلاعات دقیقی در اختیار ائتلاف بین‌المللی قرار داد و این اطلاعات [آن‌ها را] به سوی محل [اختفای] سرکرده داعش و در نتیجه کشتنش هدایت کرد».

 

بغداد: اطلاعات دقیق ما به آمریکا منجر به کشف محل اختفای سرکرده داعش شد
محل اختفای سرکرده داعش در ادلب سوریه

 

این اظهارات در حالی مطرح شد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق نیز امروز اظهار داشت که عراق در کشف محل اختفای سرکرده داعش نقشی محوری ایفا کرده است.

منابع رسانه‌ای بامداد پنجشنبه از عملیات هلی‌برن شب گذشته نیروهای ائتلاف آمریکایی در حومه شمالی  ادلب (شمال غرب سوریه) و کشته شدن دست‌کم ده نفر از جمله یک زن و چند کودک خبر دادند. شبکه «الجزیره» دیروز گزارش داده بود، بالگردهای ائتلاف آمریکایی، شب گذشته بر فراز مناطق أطمه ودیر بلوط در حومه شمالی ادلب پرواز کردند و در حومه شهرک «أطمه» یک عملیات هلی‌برن انجام دادند که در آن ده نفر از جمله هفت کودک کشته شدند.

عصر پنجشنبه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با حضور در برابر دوربین کاخ سفید گفت: «دیشب با دستور من ارتش ایالات متحده آمریکا به طور موفقیت آمیزی یک تهدید تروریستی بزرگ علیه جهان یعنی رهبر داعش که با اسم حاجی عبدالله شناخته می‌شد، را از بین بردند».

بایدن در این سخنرانی گفت، «از کمک ویژه نیروهای دموکراتیک سوریه بهره گرفتیم» و از «جامعه اطلاعاتی، وزارت دفاع و اعضای تیم امنیتی ملی آمریکا» نیز تشکر کرد. او متذکر شد: «به همکاری با متحدان خود از جمله نیروهای دموکراتیک سوریه، نیروهای امنیتی عراق و نیروهای پیش‌مرگه‌های کُرد ادامه خواهیم داد».

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که نیروهای آمریکایی قصد بازداشت سرکرده داعش را داشتند؛ اما او طبقه سوم ساختمان محل حضورش را منفجر کرد.

این اولین بار نبود که آمریکا در عملیات خود غیرنظامیان سوری را به خاک و خون کشید. «فضل عبد الغنی» مدیر وبگاه سازمان موسوم به «الشبکه السوریه لحقوق الانسان» (نزدیک به معارضان) پیشتر در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «عربی۲۱» از جنایت‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سوریه پرده برداشته بود.

فضل عبدالغنی فاش کرده بود که از جمله مهم‌ترین کارشکنی‌های نیروهای ائتلاف، کشتار خارج از چارچوب قانون در سوریه بوده است. او خبر داده بود که شمار غیرنظامیانی به دست ائتلاف در سوریه کشته شده‌اند، از مرز سه هزار نفر عبور کرده است که یک سوم آن‌ها کودک بوده‌اند.

عبدالغنی در این خصوص توضیح داده بود که جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به صورت پراکنده محل اسکان غیرنظامیان را هدف قرار می‌دادند و اماکن حیاتی را ویران می‌کردند که این اقدام جنایت جنگی محسوب می‌شود. او همچنین گفته بود که «نیروهای ائتلاف مسئول بی‌خانمان شدن صدها هزار سوری هستند».

این اظهارات پس از آن مطرح شده بود که روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار نتیجه تحقیقاتی فاش کرده بود که گروهی از نظامیان آمریکایی درباره انجام دو حمله در «باغوز» سوریه که در تاریخ هجدهم ماه مارس سال ۲۰۱۹ انجام شده است، پنهان کاری کرده‌اند؛ اقدامی که در پی آن، ۶۴ زن و کودک سوری کشته شدند. پس از انتشار این گزارش، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا از یکی از ژنرال‌های این کشور خواست که ظرف مدت زمان مشخصی تحقیقاتی را در این خصوص انجام دهد و نتیجه را گزارش کند.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا