بین الملل

بلینکن: روسیه باید تنش زدایی کند

بلینکن: روسیه باید تنش زدایی کند

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، وزارت خارجه آمریکا از گفت‌و‌گوی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده با همتایان انگلیسی و روس خود خبر داد.

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، «آنتونی بلینکن» روز شنبه با «لیز تراس» وزیرخارجه انگلیس درباره حمله ادعایی روسیه به اوکراین و نگرانی‌های شدید و مشترک دو کشور در این زمینه گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که بلینکن، به صورت تلفنی با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت‌وگو کرد و نگرانی‌ها مبنی بر اینکه روسیه ممکن است در روزهای آینده به اوکراین حمله کند را به وی انتقال داد.

وزیر امور خارجه آمریکا به لاوروف گفت که مسیر  دیپلماتیک برای حل این بحران همچنان باز است، اما این مسکو است که باید تنش‌زدایی کند و در بحث‌های حسن نیت شرکت کند. وی تاکید کرد که اگر مسکو به اوکراین حمله کند، با یک واکنش قاطع ناتو منجر خواهد شد.

این در حالی است که روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد. «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در ایالات متحده روزشنبه در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نیوزویک»، ادعاهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین در جریان یا پس از المپیک پکن را کاملاً بی‌اساس توصیف کرد.

در تازه ترین تحول در این زمینه «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا دستور تخلیه ۱۵۰ مربی نظامی ایالات متحده را از اوکراین صادر کرده است.

سفارت آمریکا در کی‌یف نیز اعلام کرد وزارت امور خارجه این کشور به کارکنان سفارت که کارشان به فعالیت‌های اضطراری مرتبط نیست، دستور داد اوکراین را ترک کنند. سفارت آمریکا در توییتی اعلام کرد: «امروز وزارت خارجه به کارکنان غیر اضطراری ایالات متحده در سفارت دستور داد به دلیل گزارش‌های مستمر در مورد استقرار نظامی روسیه در مرز با اوکراین که نشان‌دهنده احتمال اقدام نظامی قابل توجه است، سفارت را ترک کنند.»

شرکت هواپیمایی هلندی «کی‌ال‌ام» نیز شنبه شب به وقت تهران از توقف پرواز‌های خود به مقصد اوکراین همزمان با تشدید تنش در منطقه خبر داد.   شرکت کی ال ام اعلام کرد که پروازهای خود به اوکراین را به دلیل هشدار فوری وزارت خارجه هلند نسبت به خطرات سفر به اوکراین  متوقف خواهد کرد.

روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند. 

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در ایالات متحده روز شنبه در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نیوزویک»، ادعاهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین در جریان یا پس از المپیک پکن را کاملاً بی‌اساس توصیف کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا