بین الملل

بلینکن: ناتو افزایش حضور دائم در حوزه بالتیک را در نظر دارد

بلینکن: ناتو افزایش حضور دائم در حوزه بالتیک را در نظر دارد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با وجود هشدارهای روسیه درباره توسعه‌طلبی ناتو در شرق اروپا اعلام کرد این اتحاد نظامی، افزایش حضور دائم در حوزه کشورهای بالتیک را در نظر دارد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، بلینکن در سفر به لیتوانی در شرق اروپا گفت: «به استقرار نیروهای بیشتر ادامه می‌دهیم که افزایش حضور در لیتوانی، افزایش استقرار جنگنده‌های اف‌-۳۵ و دیگر تجهیزات مهم که همگی در اینجا و دیگر کشورهای حوزه بالتیک مستقر می‌شوند را ادامه خواهیم داد».

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری با همتای لیتوانیایی افزود:‌ «به‌طور هم‌زمان به‌طور مداوم موضع دفاعی خود در ناتو از جمله درخواست‌ها برای توسعه نیروها و استقرار دائمی بیشتر را مورد بازبینی قرار می‌دهیم».

بلینکن در ادامه گفت: «تمام این اقدامات تحت بازبینی منظم قرار داشته و با متحدان ناتو در این زمینه در ارتباط هستیم».

او با «مقدس» توصیف کردن بند شماره پنج پیمان ناتو که حمله به یک کشور را حمله به همه کشورها می‌داند گفت: «اگر هرگونه خشونتی در قلمرو کشورهای ناتو رخ دهد، ایالات متحده و تمام متحدان و شرکای ما در دفاع از هر اینچ از قلمرو ناتو وارد عمل می‌شوند».

دولت روسیه طی ماه‌های گذشته با هشدار درباره توسعه طلبی ناتو و نقض توافقات قبلی درباره عدم افزایش حضور نیروهای این پیمان نظامی در شرق اروپا، پیشنهادات ضمانت امنیتی را به آمریکا و ناتو ارائه داد اما این پیشنهادات رد شدند.

در پی درخواست‌های مکرر اوکراین برای پیوستن به ناتو و دریافت کمک‌های چندین میلیون دلاری این کشور از غربی‌ها، روسیه از بیست و چهارم فوریه «عملیات ویژه» در حمایت از جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را شروع کرده است.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا