بین الملل

بن سلمان به دنبال کسب مصونیت قضایی در آمریکا

بن سلمان به دنبال کسب مصونیت قضایی در آمریکا

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، یک مقام عربستانی به وبسایت ویکیلیکس سعودی گفت مقامات ریاض در حال مذاکره و رایزنی با واشنگتن برای اعطای مصونیت قضایی به «محمد بنس لمان» ولی عهد سعودی هستند.

این مقام دیپلماتیک عربستانی بدون ذکر نام خود گفت که پیشرفت‌هایی نیز در این راستا صورت گرفته و گفت‌و‌گوها رو به جلو بوده است. او مدعی شد که این پیشرفت به دلیل وجود تفاهم بر سر تولید نفت و بحران روسیه و اوکراین بوده است.

به گفته او «محمد بن سلمان تلاش دارد تا از بحران اوکراین و افزایش قیمت نفت در راستای منافع شخصی، به خصوص افزایش جایگاه خود در آمریکا بهره ببرد؛ از جمله اینکه خود را در برابر برخی دعاوی قضایی از جمله قتل جمال خاشقچی یا تلاش برای ترور «سعد الجبری» در دادگاههای آمریکا بیمه کند. الجبری که در سال ۲۰۱۷ به کانادا گریخته، در سال ۲۰۲۰ در دادگاهی در واشنگتن علیه بن سلمان شکایت و او را به تلاش برای ترورش متهم کرد. گفته می‌شود الجبری اسنادی در دست دارد که می‌تواند بشدت علیه بن‌سلمان به کار گرفته شود و ولی‌عهد سعودی به همین دلیل دنبال استرداد او به خاک عربستان است.

منابع دیپلماتیک عربستانی پیش از این نیز گفته بودند که دولت ریاض بشدت نگران محکومیت «محمد بن سلمان» در پرونده «سعد الجبری» مقام سابق سازمان اطلاعات سعودی است و از این رو از دولت واشنگتن درخواست ارائه مصونیت قضایی برای بن سلمان کرده اما با مخالفت شدید آمریکایی‌ها مواجه شده است.

طبق گفته منابع عربستانی، وزارت خارجه عربستان سعودی این درخواست را از همتای آمریکایی‌اش کرده اما پاسخ شنیده بود که بن سلمان نمی‌تواند مصونیت قضایی داشته باشد و اضافه بر این پرونده‌ای علیه وی وجود دارد که همچنان در دادگاه‌ها بررسی می‌شود.

این منابع همچنین گفته بودند که محمد بن سلمان بشدت وارد عمل شده و گروههای فشار را برای صدور حکم به نفع وی در دادگاه به کار گرفته است. همچنین در هیأت وزیران سعودی مبلغ هنگفتی برای استفاده از گروههای فشار در آمریکا تصویب شده بود تا هر طور شده «سعد الجبری» در شکایتش علیه بن سلمان راه به جایی نبرد.

تلاش بن سلمان برای استفاده از بحران اوکراین

اما اکنون با جنگ در اوکراین و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است که «جو بایدن» اخیرا تلاش کرده با محمد بن سلمان و محمد بن زاید صحبت کند، اما آن‌ها پاسخ او را نداده‌اند. مقاماتی در کاخ سفید به این روزنامه گفتند که بن زاید و بن سلمان در هفته‌های اخیر پاسخ بایدن را نداده و در انتقاد از سیاست‌های آمریکا در منطقه خلیج فارس صریح سخن می‌گویند.

ریاض و ابوظبی به آمریکایی‌ها گفته‌اند که حاضر به تزریق نفت بیشتری به بازار نیستند و به توافقی که با دیگر کشورهای عضو اوپک انجام داده‌اند، پایبند خواهند بود. از سوی دیگر در حالیکه ولی‌عهد سعودی و امارات پاسخ تماس‌های جو بایدن را نمی‌دهند، هر دوی آن‌ها هفته گذشته با ولادیمیر پوتین به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

در این میان انتخابات میان دوره‌ای کنگره چند ماه دیگر برگزار می‌شود و سران سعودی و امارات، با توجه به رابطه‌ سال‌های گذشته با دولت دموکرات، از اینکه شرایط را برای پیروزی جمهوری‌خواهان فراهم سازند، ابا نخواهد کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا