سمنان

بهترین باریجه کشور در اختیار سمنانی‌ها / خام‌فروشی؛ بلای جان گیاهان دارویی

بهترین باریجه کشور در اختیار سمنانی‌ها / خام‌فروشی؛ بلای جان گیاهان دارویی

سیدابوالفضل ولیئی، رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار یولن در سمنان اظهار کرد: بهترین باریجه کشور در شهرستان گرمسار و آرادان کشت می‌شود و با توجه به نبود تکنولوژی و زیرساخت موجود در استان برای فرآوری این گونه گیاهی ارزشمند، بخش اعظمی از آن به شکل خام به فروش رسیده و صادر می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه مرتع‌داران استان برای کشت و استفاده از گیاهان دارویی در مراتع استان در اولویت هستند، نیاز است جهت شناساندن لزوم و اهمیت کشت این گیاهان هم از جهت ایجاد پوشش گیاهی و هم از نظر بهره‌وری اقتصادی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر از طریق رسانه‌های جمعی و اجتماعی صورت گیرد.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: در چندین سال گذشته، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی کارگروهی را برای بررسی و ساماندهی مراحل تولید تا مصرف گیاهان دارویی تشکیل داد تا با همکاری و مساعدت وزارت بهداشت و وزارت صنعت و سایر بخش‌های مربوطه در حوزه فرآوری گیاهان دارویی توانمند شویم.

ولیئی اظهار کرد: متأسفانه به علت نبود دستورالعمل و سازوکار مناسب برای همکاری بخش‌های ذکرشده، کار به سرانجام نرسید و امیدواریم سیاست‌گذاری در دولت جدید به‌گونه‌ای باشد که به اهمیت گیاهان دارویی توجه ویژه شده و تصمیمات مناسبی در این باره اخذ شود.

ولیئی با بیان این‌که گیاهانی چون گون کتیرایی، آنغوزه، وشق و گونه‌های مختلف دیگر در استان به‌طور عمده کشت می‌شود، افزود: در استان سمنان، حدود ۱۳۰ گونه دارویی و صنعتی موجود است که با توجه به پهناور بودن استان سمنان و تنوع اقلیم‌های موجود در آن، کشاورزان هریک از شهرستان‌های استان انواع خاصی از گیاهان دارویی را به‌طور عمده کشت می‌کنند.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: استان سمنان به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در کاشت گیاهان دارویی از سال ۹۵ با سطح زیر کشت پنج هزار هکتار، کشت گیاهان دارویی را شروع کرده و تا امروز سطح زیر کشت به حدود ۲۰ هزار هکتار رسیده و از آنجایی‌که روش کشت گیاهان دارویی در استان به‌صورت دیم است.

وی تصریح کرد: میزان آب بری این دسته از گیاهان برای رشد و نمو کاملاً متناسب با اقلیم غالب استان سمنان است.

ولیئی خاطرنشان کرد: فرآوری هرچه بیشتر و باکیفیت‌تر محصولات گیاهی تولیدی در سطح استان سمنان و جلوگیری از خام‌فروشی، کمک مؤثری به تولید ثروت، ارتقای شاخص‌های اقتصادی خصوصاً در بخش کشاورزی استان خواهد شد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۲/م/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا