سمنان

به‌کارگیری دانش فنی کشاورزی برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی

به‌کارگیری دانش فنی کشاورزی برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی

به گزارش یولن از سمنان، محمدرضا قاسمی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بعدازظهر امروز در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج (تات) در سمنان اظهار کرد: اهمیت و جایگاه ویژه‌ای را برای بخش تحقیقات قائل هستیم و آنچه در این حوزه می‌گذرد، در واقع تعیین‌کننده و نقشه راهی برای بخش کشاورزی در سطح کلان کشور و همچنین در استان سمنان باشد.

وی گفت: در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شده است، اهمیت و جایگاه حوزه دانش‌افزایی در بخش کشاورزی، افزایش ضریب نفوذ دانش بین تولیدکنندگان و بهره‌برداران و البته مروجان و کارشناسان بخش و نقش و جایگاهی که محققان در رشد و بالندگی بخش کشاورزی داشته باشد را بیش از گذشته نشان می‌دهد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: در سال جدید هم هیأت‌ وزیران آئین‌نامه حمایت از دانش‌بنیان‌ها در بخش کشاورزی و منابع طبیعی را تصویب کردند.

قاسمی ادامه داد: در این آئین‌نامه تکالیف برای دستگاه‌های مختلف مجموعه سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و به‌ویژه سازمان تحقیقات مشخص شد و ایجاد مزارع نمونه و الگویی به‌عنوان اقدام ویژه دیده شده و این مهم نشان‌دهنده اهمیت و توجه ویژه‌ای است که در بخش دانش در حوزه کشاورزی و توجه به هسته‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی رخ دهد.

وی گفت: پرچم‌دار این بخش در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج است و با بدنه کارشناسی و فنی، مجموعه مؤسسات و پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های تخصصی وجود اعضای هیأت ‌علمی در کنار ۳۴ مرکز استانی ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای هستند که در جهت تحقق شعار سال که ما معتقد هستیم، شعار سال باید طلیعه و مبدأ برای حرکت به سمت علم و دانش در ادوار آینده در حوزه کشاورزی کشور باشد گام برداشته شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: استان سمنان با وجود ۲ مرکز تحقیقات در مرکز استان و شرق استان (شهرستان شاهرود) و همچنین مجتمع آموزشی رسول اکرم (ص) در شهرستان دامغان جزو معدود استان‌هایی که ظرفیت خوبی در سطح ملی دارد.

قاسمی افزود: قطعاً استفاده از این ظرفیت و قابلیت‌ها باید در شرایط مزرعه برونداد آن دیده شود و دستاورد این بخش باید شکلی از عملیات اجرایی در حوزه کشاورزی باشد که منجر به بهبود راندمان، افزایش عملکرد و درآمد بیشتر برای بهره‌بردار، استفاده بهینه از منابع آب‌ و خاک با حفظ منابع پایه و توجه به موضوعات زیست‌محیطی و در نهایت دستیابی به خودکفایی در محصولات اساسی و خوداتکایی در محصولاتی که اولویت کشور است، به‌ویژه در حوزه غلات و دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی باشد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا با همه ظرفیت و توان و دانش فنی و قابلیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، در جهت دستیابی به خودکفایی در محصولات اساسی که از توصیه‌ها و سفارش اکید مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی بود، دست یابیم.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا