بین الملل

بورل: همبستگی خود را به اوکراین با قاطعیت نشان می‌دهیم

بورل: همبستگی خود را به اوکراین با قاطعیت نشان می‌دهیم

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شبانگاه دوشنبه به وقت تهران به سخنان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در زمینه به رسمیت شناخته شدن مناطق جدایی طلب اوکراین (دونتسک و لوهانسک) واکنش نشان داد و گفت، اتحادیه اروپا و شرکای آن با اتحاد، قاطعیت و با اراده همبستگی خود را به اوکراین  نشان خواهند داد.

 «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه در توییتی نوشت: « به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی طلب در اوکراین نقض آشکار قوانین بین‌المللی، تمامیت ارضی اوکراین و توافقنامه مینسک است. اتحادیه اروپا و شرکای آن با اتحاد، قاطعیت و با اراده همبستگی به اوکراین را نشان خواهند داد.»

رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در دوشنبه شب به وقت تهران با انتقاد از مواضع غرب در قبال اوکراین گفت، موضع غرب عوض نشده و آنها صرفنظر از اتفاقاتی که در اوکراین می‌افتد آن تحریم‌ها را اعمال خواهند کرد.

وی افزود، هدف تحریم‌ها جلوگیری از رشد اقتصادی روسیه است، فقط به این دلیل که ما وجود داریم.

پوتین ادامه داد، در اسناد ناتو از روسیه به عنوان دشمن نام برده است. آمریکا با ما بر همین اساس رفتار می‌کند.  پنتاگون  نیزعلنا ساخت موشک‌هایی با برد ۵۵۰۰ کیلومتر را آغاز کرده که اگر اینها در اوکراین مستقر شوند برای روسیه تهدید هستند و مسکو ۳۵ دقیقه با نابودی فاصله خواهد داشت.

وی در پایان سخنرانی خود علام کرد که روسیه استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت خواهد شناخت

شبکه خبری «راشاتودی» نیز با پخش تصاویری گزارش داد مردم در شرق اوکراین به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک توسط روسیه را جشن گرفته‌اند.

سخنگوی سازمان ملل متحد نیز در واکنش به تحولات جاری در اوکراین، به همه طرف‌های درگیر در تنش اوکراین توصیه کرد با حفظ خویشتنداری، از مسیر دیپلماسی اختلافات را رفع کنند.

سخنگوی سازمان ملل درباره آخرین تحولات اوکراین اظهار داشت:«ما بر درخواست خود برای توقف فوری خصومت‌ها، حداکثر خویشتن داری تاکید کرده و  و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که  از هرگونه اقدام و بیانیه‌ای که تنش‌ها را بیشتر می‌کند، پرهیز کنند. همه مسائل باید از طریق دیپلماسی حل شود.»

سخنگوی سازمان ملل در زمینه سرنوشت کارکنان این سازمان در اوکراین همزمان با شدت گرفتن تنش‌ها گفت، در نتیجه وضعیت در حال تحول ، اجازه جابجایی موقت برخی از کارکنان غیر ضروری و برخی افراد وابسته را داده‌ایم.

وی ادامه داد:«ما همه طرف‌های درگیر را تشویق می‌کنیم که از هرگونه تصمیم یا اقدام یکجانبه‌ای که می‌تواند تمامیت ارضی اوکراین را به خطر انداخته و اجرای توافق‌نامه‌های مینسک تایید شده توسط شورای امنیت در رابطه با وضعیت دونتسک ولوهانسک را تضعیف کند، خودداری کنند.»

رسانه‌های روسیه غروب دوشنبه به وقت تهران از شنیده شدن صدای انفجار در اطراف منطقه خودمختار لوهانسک در شرق اوکراین خبر دادند. خبرنگار شبکه الجزیره نیز از انفجارهای شدید در مناطق شمالی و غربی منطقه خودمختار دونتسک در شرق اوکراین خبر داد. ارتش اوکراین نیز مدعی شد که چهار نظامی این کشور در نتیجه گلوله باران‌هایی که از سوی افراد مسلح در دونباس روی داده،‌ مجروح شدند.

پیشتر نیروهای مسلح روسیه گزارش داده بودند که به سمت یک «گروه خرابکار و شناسایی اوکراینی» که قصد ورود غیرقانونی به روسیه را داشتند، شلیک کرده و پنج نظامی را کشته و خودروهای آن‌ها را منهدم کردند.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا