بین الملل

بی‌توجهی مقامات انگلیس به هشدارها درباره سقوط دولت افغانستان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان یولن، اسناد محرمانه فاش شده حاکی از آن است که «لوری بریستو» سفیر دولت انگلیس در پیام‌های متعدد به وزیر خارجه وقت این کشور نسبت به سقوط دولت اشرف غنی هشدار داده بود.

روزنامه تایمز گزارش کرد که در این پیام‌ها برخلاف خوشبینی رهبران غربی، سقوط فوری دولت کابل پیش‌بینی شده؛ اما به این مساله توجهی نشده است.

این روزنامه افزوده که یکی از دلایل برکناری راب از وزارت خارجه بریتانیا نیز احتمالاً همین مساله بوده است.

 راب پس از انتقادهای زیاد در مورد فروپاشی دولت کابل، از سمت وزارت خارجه انگلیس برکنار شد.

چندی پیش «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا که برای پاسخ به پرسش‌های کمیته نیروهای مسلح سنا به ساختمان کنگره رفته بود گفت: «این واقعیت که ارتش افغانستان که ما و شرکایمان آموزش داده بودیم، عمدتا بدون شلیک یک گلوله از هم فروپاشید همه ما را غافلگیر کرد.»

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک و ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام (مرکز فرماندهی ایالات متحده) نیز در جلسه سنا برای نخستین بار پذیرفتند که به جو بایدن توصیه کرده بودند برای جلوگیری از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی باید در این کشور بمانند.

خروج سراسیمه و آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان همزمان با پیشروی‌های برق‌آسای طالبان در این کشور و سقوط ناباورانه کابل، انتقادها از جو بایدن در ایالات متحده را دوچندان کرده است.

بایدن رئیس جمهور آمریکا در آخرین گفتگوی تلفنی خود با اشرف غنی همتای سابق افغانستانی خود ارتش افغانستان را ستوده است. این مکالمه در آستانه ورود طالبان انجام گرفته. بایدن و غنی از حمله طالبان به کابل نگرانی نداشتند.

اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) پس از ورود طالبان به کابل کاخ ریاست جمهوری افغانستان را ترک کرد.

بایدن و غنی در ۲۳ ژوئیه (اول مرداد) حدود ۱۴ دقیقه تلفنی صحبت کردند. در هنگام این مکالمه گروه طالبان نیمی از مراکز ولایت‌های افغانستان را در دست داشتند و به حملات خود ادامه می‌دادند. 

در این مکالمه بایدن به غنی گفته است “جنگ علیه طالبان به خوبی پیش نمی‌رود.” اما در ادامه گفته است، افغانستان حدود ۳۰۰ هزار نیروی نظامی مجهز  دارد و قادر است در مقابل ۷۰ تا ۸۰ هزار تن از نیروهای طالبان بجنگد. بایدن همچنین گفته است به توانایی نیروهای نظامی افغانستان اطمینان دارد و این کشور بهترین ارتش جهان را دارد.

انتهای پیام/ ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا