بین الملل

بی اعتمادی ۶۰ درصد مردم ترکیه به تلاش‌های اقتصادی دولت اردوغان

بی اعتمادی ۶۰ درصد مردم ترکیه به تلاش‌های اقتصادی دولت اردوغان

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، بر اساس نظرسنجی جدید موسسه «متروپل» از هر ۱۰ شهروند ترکیه، ۶ نفر معتقدند که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نمی‌تواند مشکلات اقتصادی این کشور را حل کند.

به نوشته وبگاه «دووار» حدود ۵۹ درصد از پاسخ دهندگان به این پرسش که آیا اردوغان می تواند مشکلات اقتصادی را حل کند، پاسخ منفی دادند. در حالی که ۳۹ درصد  به این پرسش پاسخ «مثبت» دادند.

این نظرسنجی همچنین تجزیه و تحلیل تفکیک شهروندان را بر اساس اینکه طرفدار کدام حزب سیاسی است، ارائه کرد. بر این اساس، ۹۰ درصد از رای دهندگان حزب حاکم «عدالت و توسعه » معتقدند که دولت اردوغان می تواند اقتصاد را اصلاح کند، در حالی که ۸.۸ درصد غیر از این فکر می‌کنند.

در میان رای دهندگان حزب «جنبش ملی» اعتماد به اردوغان ۷۳.۱ درصد بود، در حالی که بیش از ۹۰ درصد از طرفداران حزب اپوزیسیون جمهوری خواه و حزب دموکراتیک خلق‌ها نسبت به اردوغان ابراز بی اعتمادی کردند.

هواداران احزاب مخالف در مجموع بر این باورند که روسای این احزاب قادرند مشکلات اقتصادی ترکیه را حل کنند.

چندی قبل نیز هزاران نفر از مردم استانبول با تجمع در خیابان‌های این شهر، به کاهش بی‌سابقه ارزش پول ترکیه، گرانی و تورم، و بی‌برنامگی دولت رجب طیب اردوغان برای رفع مشکلات اقتصادی اعتراض کردند. معترضان شعارهایی مانند «شغل، نان، آزادی»، «بودجه برای کارگر، نه برای کاخ»، «اتحاد کارگران پایتخت را تنبیه خواهد کرد» سر دادند.

اعتراض کارگران در بحبوحه مذاکرات جاری بودجه سال ۲۰۲۲ در کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان ترکیه و در آستانه مذاکرات حداقل دستمزد سال ۲۰۲۲ صورت گرفت. این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر)  برابر دلار، در پی تنش‌زایی اخیر دولت اردوغان با کشورهای اروپایی و آمریکا، در سراشیبی سقوط قرار گرفت.

رئیس جمهور ترکیه هم چندی قبل پیش با انتقاد از احزاب مخالف این کشور گفت که در صورت شکست در انتخابات آتی، در ترکیه هرج و مرج رخ می‌دهد.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا