بین الملل

تأکید تخت روانچی بر حق حاکمیتی اعضای سازمان ملل در مدیریت و نظارت بر سلاح های متعارف خود

تأکید تخت روانچی بر حق حاکمیتی اعضای سازمان ملل در مدیریت و نظارت بر سلاح های متعارف خود

به گزارش گروه سیاست خارجی یولن، اولین نشست محتوایی گروه کاری مهمات متعارف در چارچوب سازمان ملل متحد، با حضور نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح و نمایندگان کشورهای عضو از دوم خرداد ۱۴۰۱ به مدت یک هفته کاری آغاز به کار کرد.

مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در ابتدای این نشست،  مواضع و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوع مزبور را تبیین کرد.

نماینده دائم کشورمان با اشاره به خطر حیاتی سلاح های کشتار جمعی تصریح کرد که در رابطه با سلاح ها  و مهمات متعارف، رویکرد جامعه بین المللی باید محتاطانه باشد.  زیرا موارد اخیر برای دفاع مشروع  کشورهای عضو طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل  مورد نیاز هستند.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد که در امنیت و ایمنی سلاح ها و مهمات متعارف به این مسئله بایستی توجه کرد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت محدوده اختیارات گروه اعلام کرد که هرگونه نظارت و ارزیابی بر مدیریت سلاح ها و مهمات متعارف جزو حقوق حاکمیتی کشورهای عضو است و در بعد فنی اتخاذ یک رویکرد جامع در خصوص این مسئله بسیار حائز اهمیت است. در این راستا همکاری های بین المللی باید مکمل و حامی اجرای ملی تعهدات مورد نظر از طریق ارائه کمک های مالی، فنی و انتقال تکنولوژی باشد. همچنین،  مقررات و قوانین ملی نباید مغایر با این همکاری ها باشد. 

تخت روانچی با رد هرگونه اقدام قهرآمیز یکجانبه و نیز تاکید بر عدم ایجاد سند نهایی گروه کاری باز با اسناد غیر جهان شمول، از رویکرد اجماعی برای تصمیم گیری در خصوص این سند حمایت کرد.

شایان ذکر است که گروه کاری باز، بعد از  برگزاری سه دور مذاکره  اصلی و چند نشست میان دوره ای،  گزارش نهایی خود را  در سال ۲۰۲۳ برای بررسی و تصویب به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا