بین الملل

تاکید امیر قطر برتضمین امنیت عرضه گاز و ثبات بازارهای جهانی

تاکید امیر قطر برتضمین امنیت عرضه گاز و ثبات بازارهای جهانی

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز با شعار «گاز طبیعی؛ ترسیم آینده انرژی» در دوحه و با سخنرانی «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» امیر قطر در سخنرانی افتتاحیه گفت: کشورهای حاضر را به گفت‌وگوی بیشتر در جهت تضمین امنیت عرضه جهانی گاز دعوت می‌کنیم؛ آن هم در زمانی که در میانه نشانه‌های بحران گاز طبیعی در اروپا، به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی پیش‌آمده بین روسیه و غرب هستیم.

برگزاری این نشست که در سطح فنی از روز یکشنبه آغاز شده، شامل دیدارها و گفت‌وگوهایی درخصوص بخش‌های انرژی و به‌ویژه گاز طبیعی خواهد بود؛ تا از این طریق اروپا از بحران کمبود گاز دور شود. بحرانی که ممکن است درصورت وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین [به عنوان متحد آمریکا و کشورهای اروپایی] ایجاد شود.

تمیم بن حمد آل ثانی در ادامه و با اشاره به چالش‌های کنونی بحران کرونا که اثرات جهانی‌اش را بر روی تمام عرصه‌های زندگی بشر گذاشته، تاکید کرد: انعطاف‌پذیری و همکاری بین‌المللی همواره از عوامل مهم در تبدیل تهدید به فرصت بوده است؛ عاملی که امروزه همگان سعی می‌کنند در گذر به وضعیت جدید و برای تضمین رشد و شکوفایی به آن توجه کنند.

امیر قطر در سخنرانی خود گفت: گفت‌وگوها در این نشست، فرصتی برای نشان دادن نقش محوری گاز طبیعی در جایگزینی‌اش به عنوان انرژی مورد نیاز جهان است. گاز طبیعی به عنوان یک منبع قابل‌اتکا و جایگزینی برای انرژی‌های حاضر، توازن صحیحی را بین ایجاد رشد اقتصادی و چالش‌های محیطی ایجاد خواهد کرد.

آل ثانی با اشاره به اهمیت روزافزون گاز طبیعی و ارتقا جایگاه آن در سبد مصرف جهانی طی دو سال اخیر، افزود: دوحه نسبت به حمایت از انتقال انرژی با کربن پایین متعهد است و تلاش می‌کند تا در روند تولید گاز خود، بیشترین میزان ممکن از کربن را حذف نماید.

وی در ادامه ضمن اشاره به راه‌اندازی بزرگترین مرکز ترسیب کربن در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: تلاش داریم تا برای تقویت نقش قطر در صنعت گاز طبیعی و افزایش ظرفیت تولیدی آن از سالانه ۷۷میلیون تن در حال حاضر، از طریق توسعه طرح‌های افزایش تولید از میدان شمالی، به تولید سالانه ۱۲۶میلیون تن در سال ۲۰۲۷ برسیم.

امیرقطر در پایان سخنرانی خود ضمن تاکید بر این که دوحه به حمایت از منافع صادرکنندگان و همچنین  مصرف‌کنندگان گاز ادامه می‌دهد، باری دیگر از کشورهای عضو  مجمع و همچنین کشورهای صادرکننده  و واردکننده خواست تا برای تضمین امنیت عرضه گاز طبیعی و ثبات بازارهای جهانی، گفت‌وگو و همکاری‌ها را ارتقا دهند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دسامبر ۲۰۰۸ به عنوان یک سازمان دولتی بین‌المللی آغاز به کار کرد و هم‌اکنون مقر آن در دوحه قرار دارد. این مجمع سعی می‌کند تا یک چارچوب تبادل تجربیات و اطلاعات با هدف افزایش سطح همکاری و هماهنگی بین دولت‌های عضو ایجاد کند.

کشورهای قطر، ایران، روسیه، الجزائر، بولیوی، مصر، لیبی، نیجریه، ونزوئلا، گینه استوایی، ترینیداد و توباگو ۱۱عضو اصلی این مجمع هستند؛ کشورهای عراق، امارات، آذربایجان، مالزی، نروژ، پرو و آنگولا نیز اعضای ناظر به شمار می‌روند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا