بین الملل

تاکید رئیس جمهور ازبکستان بر تامین ثبات و امنیت در افغانستان

تاکید رئیس جمهور ازبکستان بر تامین ثبات و امنیت در افغانستان

به گزارش خبرنگار یولن در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نخستین نشست سران کشورهای «هند و آسیای مرکزی» در سال جاری به صورت ویدئو کنفرانس شرکت کرد.

در این نشست مجازی که به ابتکار «نارندرا مودی» نخست وزیر هند سازماندهی شده «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز شرکت کردند.

روسای جمهور آسیای مرکزی چشم انداز تحکیم بیش از پیش روابط سنتی و دوستانه، گسترش همکاری های چند جانبه بین کشورهای منطقه و هند را بررسی و در مورد مسائل مهم بین المللی تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در ابتدای سخنرانی خود بر اهمیت این نشست در تعمیق شراکت راهبردی و تشکیل دستور کار جدید برای همکاری های منطقه ای برای آینده تاکید کرد.

میرضیایف با اشاره به اولویت های استراتژیک، پیشنهادات معین را برای پیشبرد همکاری عملی در قالب «هند و آسیای مرکزی» ارائه کرد.

توسعه سرمایه انسانی از طریق همکاری های فعال در زمینه های آموزشی و بهداشتی بر اساس به کارگیری تجربیات، دانش و فن آوری های پیشرفته هند به عنوان اولویت های نخست توسط رئیس جمهور ازبکستان قلمداد شد.   

وی در ادامه به مراکز پزشکی چند رشته ای معاصر در ازبکستان که در سال های اخیر با همکاری شرکای هندی ایجاد شده است، اشاره کرد.

میرضیایف همچنین بر گسترش بیش از پیش شعبه های دانشگاه های پزشکی پیشرو هند در ازبکستان تاکید کرد.

رئیس ‌جمهور ازبکستان خواستار اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری برای تولید دارو، تسریع در به رسمیت شناختن دوجانبه گواهی‌ نامه های واکسیناسیون، راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی برای ویروس‌شناسان و به کارگیری گسترده روش‌های طب سنتی شد. به منظور پیشبرد این ابتکارات، پیشنهاد برگزاری سالانه یک نشست مشترک بهداشتی مطرح شد.

میرضیایف اظهار داشت: در زمینه آموزش در این کشور ۳ موسسه آموزش عالی هند با موفقیت فعالیت می‌کنند.

رئیس جمهور ازبکستان پیشنهاد تنظیم «نقشه راه» مبنی بر افتتاح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش حرفه‌ای جدید، ایجاد تبادل علمی و دانشگاهی، حمایت از پیشرفت‌های نوآوری و استارت‌آپ‌ها را ارائه کرد.

وی همچنین بر چشم انداز گسترده شراکت در زمینه فن آوری های اطلاع رسانی تاکید کرد. هند به عنوان یکی از پیشتازان جهانی در زمینه دیجیتالی سازی در توسعه صنعت فن آوری ها اطلاع رسانی بومی سهم بزرگی دارد.

همچنین ابتکار تصویب برنامه همکاری های منطقه‌ای برای توسعه نوآوری‌های دیجیتال، فن آوری‌های فین‌تک و بلاک چین، امنیت سایبری و آموزش کادرها از جمله بر پایه پلتفرم‌های موجوددر این نشست مطرح شد.

طی سال های اخیر مبادلات بازرگانی ازبکستان و هند تقریبا دو برابر و تعداد کارخانجات مشترک تا ۴۰۰ واحد افزایش یافته است.

همچنین با هدف تشویق روابط مستقیم در سطح تجارت و مناطق، شناسایی نقاط جدید رشد در زمینه های سرمایه گذاری و بازرگانی بر اهمیت تسریع فعالیت شورای بازرگانی «هند و آسیای مرکزی» تاکید شد.  

رئیس جمهور ازبکستان بر اهمیت اولویت دار مسایل ارتباطات حمل و نقل موثر بین کشورهای منطقه و ایجاد زیربناهای معاصر تاکید کرد.

همچنین از پیشنهاد راه اندازی ساز و کارهای دیدارهای چندجانبه وزرای حمل و نقل با هدف تنظیم برنامه توسعه شبکه های بنادر «خشک»، ارائه تخفیفات و تعرفه های تسهیلی، تسهیل تشریفات گمرکی در حمل و نقل بارها استقبال شد.  

در این نشست همچنین برای بررسی تجربیات پیشرفته هند و چشم انداز تعاونی در زمینه صرفه جویی انرژی و توسعه «سبز» توجه خاص مبذول شد. پیشنهاد بررسی مسایل همکاری های منطقه ای در این زمینه در چارچوب همایش بین المللی در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در منطقه دریاچه آرال مطرح شد. 

همچنین از حوزه فرهنگی به  عنوان سومین مسیر اولویت دار قلمداد شده است و بر ضرورت تنظیم برنامه مشترک مراسم ها که همکاری موزه‌ها، سازماندهی نمایشگاه‌ها و نشست‌ها، دیجیتالی ذخایر نسخ  خطی و ایجاد کتابخانه مجازی، آموزش میراث مشترک تاریخی و باستان‌شناسی را در نظر دارد، تاکید شد.

همچنین در سی‌اُمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک با هند، پیشنهاد برگزاری جشنواره های فرهنگ و سینمای هند در کشورهای منطقه نیز مطرح شد.

رئیس جمهور ازبکستان به خصوص به اوضاع سخت در افغانستان نیز اشاره کرد. همچنین بر اهمیت اتخاذ تدابیری برای تامین ثبات و امنیت، جلوگیری از تشدید بحران انسانی در این کشور و پیشبرد طرح های بزرگ زیربنایی تاکید کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در ادامه به «نارندرا مودی» نخست وزیر و مردم دوست هند هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال قریب الوقوع این کشور را تبریک گفت.

روسای جمهور دیگر کشورها نیز در سخنرانی های خود بر امکانات وسیع برای توسعه روابط شراکتی و همکاری‌های منطقه‌ای پیش از هر چیز در زمینه های بازرگانی، سرمایه گذاری، نوآوری، حمل و نقلی، زیربناها، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و گردشگری تاکید کردند.

در پایان این نشست بیانیه دهلی نو که در آن برخوردهای مشترک نسبت به مسایل کلیدی تعمیق روابط دوستی و شراکت چندجانبه ای بین کشورهای آسیای مرکزی و هند مندرج شده است، صادر شد.

تاکید رئیس جمهور ازبکستان بر تامین ثبات و امنیت در افغانستان

انتهای پیام/.

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا