بین الملل

تاکید لاوروف و چاووش‌اوغلو بر کمک به تداوم صادرات غلات از اوکراین

تاکید لاوروف و چاووش‌اوغلو بر کمک به تداوم صادرات غلات از اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که به آنکارا سفر کرده، امروز (چهارشنبه) با «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود در نشست خبری مشترک حاضر شد.

چاووش‌اوغلو به عنوان میزبان و سخنران اول این نشست خبری گفت: «با همتای روس خود مذاکرات پرباری داشتیم و زمینه برای بازگشت به مذاکرات مسکو و کی‌یف فراهم شد. ما آمادگی خود را برای میزبانی نشستی بین روسیه، اوکراین و سازمان ملل متحد در استانبول برای گفتگو در مورد گشایش گذرگاه انتقال غلات از طریق دریای سیاه تأیید می‌کنیم».

«زمینه‌ای برای بازگشت به مذاکرات بین روسیه و اوکراین وجود دارد. آتش بس میان روسیه و اوکراین به نفع همه خواهد بود.  اگر طرف‌های روسیه و اوکراین آماده بازگشت به گفت‌وگو هستند، ما آماده‌ایم این را تسهیل کنیم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با بیان اینکه مهمترین چیز برای ترکیه در این مرحله صلح در اوکراین است، توضیح داد: «تسهیل و اجرای طرحی برای خروج کشتی‌های باری غلات اوکراینی ضروری است».

این دیپلمات ارشد ترکیه‌ای در توجیه عملیات نظامی این کشور در مدعی شد: «ما بر ضرورت حفاظت از مرزهای سوریه و ترکیه در برابر سازمان‌های تروریستی تاکید کردیم».

چاووش‌اوغلو با ادعای اینکه افزایش فشار بر رژیم سوریه برای نشستن پشت میز گفتگو ضروری است، گفت: «سوریه باید از وجود سازمان‌های تروریستی که تمامیت ارضی و امنیت ترکیه را تهدید می‌کنند پاکسازی شود».

وی درباره لزوم تداوم صادرات غلات اوکراینی تاکید کرد: «گندم اوکراین یک چهارم گندم جهان را تشکیل می‌دهد و باید بررسی شود که کشتی‌های باری این کشور عاری از سلاح هستند. بررسی اقدامات لازم برای عبور کشتی‌ها از دریای سیاه ضروری است».

وزیر خارجه ترکیه همچنین افزود: «ما از درخواست روسیه برای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور جهت کمک‌رسانی به حمل غلات به بازارهای جهانی حمایت می‌کنیم».

 

تاکید لاوروف و چاووش‌اوغلو بر کمک به تداوم صادرات غلات از اوکراین

 

لاوروف نیز به عنوان سخنران بعدی در این نشست خبری اظهار داشت: «روابط ترکیه و روسیه مبتنی بر دوستی و هماهنگی است. تهدیداتی علیه امنیت و ثبات روسیه وجود دارد و من اطلاعات به‌روز شده‌ای را در این‌باره در اختیار طرف ترکیه‌ای قرار داده‌ام».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی درباره راهی برای تداوم صادرات مواد غذایی از بنادر اوکراین توضیح داد: «ترکیه تلاش می‌کند غلات اوکراینی را از بنادر خارج کند، اما نیروهای اوکراینی مانع از خروج آن می‌شوند».

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: «ما آماده ایم اقدامات لازم را برای پایان دادن به بحران کشتی‌های باربری غلات اوکراین انجام دهیم. اما اوکراین ابتدا باید مین‌های دریایی را از بنادر و خطوط دریایی در مقابل کشتی‌های باری پاکسازی کند».

لاوروف با بیان اینکه با چاووش اوغلو درباره آمادگی برای دیدار روسیه و ترکیه در بالاترین سطح گفتگو کرده، اظهار داشت: «روسیه آمادگی دارد در استانبول نشستی چهارجانبه با سازمان ملل، ترکیه و اوکراین درباره صادرات غلات برگزار کند».

وی ادامه داد: «هیچ ارتباطی بین غلات اوکراین و مشکل غذا وجود ندارد، اما اتحادیه اروپا آن را به عنوان یک فاجعه جهانی نشان می‌دهد. ارتش روسیه و ترکیه در حال مذاکره درباره جزئیات پاکسازی مین از بنادر اوکراین برای صادرات غلات هستند».

این دیپلمات ارشد روس درباره مخالفت «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین با پیشنهادات آتش‌بس با روسیه نیز گفت: «درخواست زلنسکی برای خروج نیروهای روسیه به خط ۲۴ فوریه به منظور آغاز مذاکرات با مسکو رویکردی غیر جدی است».

لاوروف در این‌باره اضافه کرد: «قبل از صحبت در مورد هرگونه ملاقات احتمالی پوتین و زلنسکی، باید مذاکرات صلح را از سر بگیریم».

وی با بیان اینکه تهدیداتی علیه امنیت و ثبات روسیه از سمت اوکراین وجود دارد، گفت: «پس از اینکه اوکراین شروع به پاکسازی مین‌های دریایی از سواحل بنادر خود کرد، ما نیز پاکسازی مین‌های خود را آغاز خواهیم کرد».

وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به اینکه عملیات در اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود، تاکید کرد: «روسیه از عملیات ویژه در اوکراین به اهداف خود خواهد رسید. افکار عمومی اهداف عملیات نظامی ما را به خوبی می‌دانند و ما به این اهداف خواهیم رسید».

لاوروف درباره بهانه‌های ترکیه برای آغاز عملیات نظامی جدید در سوریه نیز گفت: «ما به نگرانی‌های مشروع ترکیه در سوریه اهمیت می‌دهیم و به طور مشترک برای بیرون راندن تروریست‌ها تلاش می‌کنیم».

وی با بیان اینکه روسیه با ترکیه درخصوص سوریه بر اساس مسیر آستانه کار می‌کند، افزود: «توافقات با ترکیه در مورد ادلب به آرامی اجرا می‌شود، اما هر دو طرف به آن متعهد هستند». 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به سوالی درباره مواضع غیرهمسوی آنکارا و مسکو درخصوص لیبی نیز گفت: «با وجود اختلافات، می‌توانیم در موضوع لیبی به نقاط همگرایی برسیم».

در حال تکمیل…


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا