بین الملل

تایید اولیه بسته کمک ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین در سنا

تایید اولیه بسته کمک ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین در سنا

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، بسته کمک‌ مالی ۴۰ میلیارد دلاری جدید ایالات متحده به اوکراین که اخیراً در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب درآمده بود، روز گذشته (دوشنبه) با ۸۱ رأی موافق در مقابل ۱۱ رأی مخالف در سنا به تصویب درآمد.

خبرگزاری روسی «تاس» در این خصوص گزارش کرد، ۸۱ سناتور آمریکایی به بسته کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین رأی مثبت دادند و ۱۱ نفر با آن مخالفت کردند بنابراین زمان تخصیص داده شده به بحث درباره این بسته به ۳۰ ساعت محدود شده است و آنطور که انتظار می‌رود روز ۱۸ می (چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه) در رأی‌گیری نهایی سنا، اکثر سناتورها از این بسته حمایت خواهند کرد و در نتیجه پس از آن «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند آن را امضا و به قانون تبدیل کند.

هفته گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ارائه کمک‌های بیشتر واشنگتن به اوکراین را به تصویب درآورد و تمامی دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا و اکثر جمهوری‌خواهان این مجلس از آن حمایت کردند و ۵۷ نماینده جمهوری‌خواه نیز با آن مخالفت کردند.

بایدن پیش از این درخواست بودجه بیشتر برای کمک به اوکراین به منظور نبرد با روسیه را به کنگره ارائه کرده بود. وی در ابتدا درخواست ۳۳ میلیارد دلار برای کمک به کی‌یف را مطرح کرده بود که پس از آن این بودجه در کنگره به ۴۰ میلیارد دلار افزایش یافت.

دولت بایدن می‌گوید که این بودجه اضافی برای تجهیزات نظامی و همچنین ارائه کمک‌های غذایی در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد و بنابراین حدود ۲۰ میلیارد دلار مستقیم برای کمک نظامی تخصیص می‌گیرد که شامل آموزش نظامیان اوکراینی و تکمیل ذخایر تسلیحات آمریکایی است.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون پیش‌تر گفته بود که ایالات متحده ابزاری برای اطمینان از ارسال بی وقفه تسلیحات به اوکراین تا ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت ماه) را دارد. این سند شامل تخصیص بودجه برای کمک نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به کی‌یف و به خصوص ۶ میلیارد دلار برای تأمین تسلیحات و کمک امنیتی، ۸.۷ میلیارد دلار برای کمک اقتصادی و تأمین مالی خدمات عمومی در اوکراین، ۵ میلیارد دلار برای کمک غذایی به اوکراین و سایر کشورهای جهان، ۹۰۰ میلیون برای حمایت از پناهجویان اوکراینی می‌شود و بعلاوه ۳.۹ میلیارد دلار برا تقویت ارتش آمریکا در اروپا تخصیص می‌یابد.

در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و گفت که قصد اشغال قلمروهای اوکراین را ندارد و هدف این عملیات خلع سلاح و نازی زدایی اوکراین است.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ایالات متحده و همپیمانان این کشور با وضع حجم وسیعی از تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه و تسریع کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف پاسخ دادند و «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داده است که تسلیح اوکراین از سوی غرب تهدید مستقیمی برای امنیت اروپا و جهان خواهد بود و وی تصریح کرد که مسکو از حامیان رژیم کی‌یف می‌خواهد که به ترغیب خونریزی پایان دهند و به طور جدی به پیامدهای فعالیت‌های خود در اوکراین بیاندیشند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا