سیاسی

تجسس در حریم خصوصی ملت ترکیه، ممنوع

تجسس در حریم خصوصی ملت ترکیه، ممنوع

اخیرا همکار عزیزمان آقای بانکی پور در مصاحبه‌ای تصویری، سحنان پر بازتابی داشته اند و گفته اند:«الان در ترکیه به طور متوسط هر مرد با ۱۵ زن شریک جنسی است و بعضی تا ۵۰ زن» . من نمی دانم ایشان برای طرح این موضوع دلیل خاصی داشته اند یا خیر؟ اما در این خصوص نکانی چند را باید در نظر گرفت:

اولا بطور کلی وظیفه حاکمیت چند مولفه است :اول تامین امنیت مردم به معنی کامل ،امنیت روانی ،فردی،زیستی،اجتماعی ،ملی وعدالت دوم تامین رفاه مردم و سوم حراست از آزادی ها و حقوق خصوصی مردم . این سه مولفه اصلی وظیفه هر حاکمیتی است و کسانی که در یک حاکمیت ( شامل مجلس ، دولت و … )مسئولیت دارند اصولا باید اراده و دغدغه‌شان، تامین این سه مولفه ملی و کلیدی باشد.

ثانیا ما در کشور اولویت های بسیار بسیار مهمی داریم ،اولویت ما در شرایط فعلی تلاش برای تامین و ارتقا سطح رفاه مردم ،شادی و نشاط ،تحرک و پویایی اجتماعی و امنیت است. در چنین وضعیتی، ورود به مسائلی مانند اینکه در کشور همسایه و مسلمان ترکیه که انصافا مردم آن با مردم ما اشتراکات بسیار زیادی دارند و مردمی با تمدن و با معرفت دارد صحیح نیست. اگر چه ممکن است در بعضی از شاخص ها مردم آن با ما تفاوت هایی داشته باشند ولی ورود به این مسائل که ممکن است حاوی اهانت به پیشینه فرهنگی‌شان برخورنده باشد و واکنش منفی یک ملترا برانگیزد، اقدامی منطقی و اخلاقی نیست. بویژه بحث‌هایی حساسیت‌برانگیز که هنگام بیان، بدون اعلام منبع و مستند معتبر بر زبان جاری می‌شود. .

مردم ترکیه با ما اشتراکات زیادی دارند و بخش قالب آنها مردمی متدین و مسلمان هستند و لتفاقا به آموزه های دینی هم پایبند تر هستند بویژه در بخش حریم خصوصی و حجاب خیلی پایبند تر هستند .اگر چه عده ای دوست دارند در این کشور با نُرم و استاندارد دیگری زندگی کنند و آزاد هستند ولی مسلمانان و متدینین این کشور انصافا در رعایت شتونات اسلامی سنگ تمام می گذارند و حجاب را کاملابا حُسن استفاده از عناصر زیبا شناختی و رنگ ها رعایت می کنند ،آنها از لباس های متنوع و خوشرنگ استفاده می کنند اما در عین حال حجاب خود را رعایت می کنند .

در مجموع در جایگاه حاکمیتی ما اولوdت هایی خیلی مهم تر از این حرف ها داریم و ادبیات ما هم باید مُقَوم همبستگی و روابط دو کشور باشد .شاید همکار عزیزمان جناب آقای بانکی پور دلیل خاصی برای طرح این مسئله داشته اند ولی من طرح این مباحث را صلاح نمی دانم .

در نظر داشته باشیم باید از رسانه های ما مواضع ملی پخش شود ،مواضعی که مورد تایید اکثریت عقلا و مردم و کارشناسان کشور باشد .این حرف ها سو تفاهم ایجاد می کند و نباید از تریبون رسانه پخش شود.

مباحثی که نه تنها به دولت ها بلکه ممکن است به ملت ها بر بخورد .ما در اسلام و سنت حضرت علی (غ)هم چنین چیزهایی نداریم و تجسس در حریم خصوصی مردم اساسا خوب نیست چه رسد به تجسس در حریم خصوصی ملتی دیگر.این مواضع درست نیست و این داستان باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

۲۱۲

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا