بین الملل

تحلیل گیت استون؛ تا اردوغان متوقف نشود، منطقه بی ثبات خواهد ماند

تحلیل گیت استون؛ تا اردوغان متوقف نشود، منطقه بی ثبات خواهد ماند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، یک اندیشکده آمریکایی روز شنبه در تحلیلی در خصوص تجاوزات تازه ترکیه در منطقه نوشت، اهداف توسعه طلبانه نئوعثمانی ترکیه در منطقه انگیزه اصلی سیاست‌های تهاجمی این کشور در منطقه است.

اندیشکده آمریکایی «گیت استون» در تحلیلی به قلم «اوزی بلوت» نوشت، ترکیه به یک نیروی بی‌ثبات‌کننده فزاینده در منطقه تبدیل شده است و تا زمانی که متوقف نشود، بی‌ثباتی ادامه خواهد داد. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در حال حاضر دوباره منطقه را مختل کرده است.  این بار او نه تنها علیه جزایر یونانی، بلکه در واقع به کردها در شمال سوریه و عراق و همچنین ایزدی ها در سرزمینشان در «سنجار» در عراق حمله می‌کند.

نویسنده عنوان داشت، به نظر می‌رسد که اهداف توسعه طلبانه نئو عثمانی ترکیه در منطقه انگیزه اصلی سیاست‌های تهاجمی این کشور باشد. جمهوری ترکیه صدمین سالگرد خود را در سال ۲۰۲۳ جشن خواهد گرفت. اردوغان در رویای خود برای امپراتوری عثمانی جدید بخش‌هایی از شمال سوریه و سنجار و کرکوک در عراق را به عنوان بخشی از ترکیه به طور علنی مدعی شده است.

در راستای این ایدئولوژی توسعه طلبانه، اردوغان اواخر ماه مه از تهاجم نظامی جدید به شمال سوریه برای ایجاد یک «منطقه امن» ۳۰ کیلومتری در سوریه در امتداد مرز جنوبی ترکیه خبر داد.

اردوغان گفت، تل رفعت و منبج در سوریه را از تروریست‌ها پاکسازی خواهیم کرد. این بدان معناست که ترکیه بار دیگر به کردها در سوریه حمله خواهد کرد تا آنها را از منطقه بیرون کند و اراضی آنها را مطالبه کند.

سوریه در پنجم ژوئن حملات اخیر ترکیه در شمال این کشور را محکوم کرد و آنها را «نقض قوانین بین‌المللی» و حاکمیت آن خواند. وزارت امور خارجه سوریه  نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آنها اقدامات «خصمانه» ترکیه و نقض مداوم حاکمیت سوریه را دنبال می‌کنند که جان تعدادی از مردم بی‌گناه را گرفته است.

نویسنده در خاتمه در زمینه لفاظی‌های ترکیه علیه یونان نیز نوشت، درهمین حال، سیاست‌های توسعه طلبانه اردوغان جزایر یونانی در دریای اژه و بخش شمالی جمهوری قبرس تحت اشغال ترکیه و سایر نقاط را هدف قرار داده است.

وبگاه شبکه خبری «ویی او ای» نیز اخیرا نوشت بر اساس ارزیابی وزارت دفاع یونان امکان تهدید از سوی ترکیه وجود دارد، زیرا دو متحد ناتو برای حقوق حفاری نفت و گاز در بخش های مورد مناقشه دریای اژه و مدیترانه رقابت می کنند. منابع  نظامی می‌گویند که یک بحران ممکن است ناشی از افزایش ناگهانی جریان پناهجویان از ترکیه یا آتش سوزی‌های غیرمنتظره در مناطق دورافتاده یا جزایر دریای اژه باشد که ترکیه خواستار غیرنظامی شدن آن‌ها است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا