بین الملل

تحولات اوکراین| روسیه کارخانه موشک‌سازی کی‌یف را هدف قرار داد

تحولات اوکراین| روسیه کارخانه موشک‌سازی کی‌یف را هدف قرار داد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، وزارت دفاع روسیه تأیید کرد که یک کارخانه موشک‌سازی در مجاورت کی‌یف توسط نیروهای روسی هدف قرار گرفته است.

به نوشته «مسکو تایمز»، از موشک‌های ساخت این کارخانه اوکراینی برای هدف قرار دادن یکی از کشتی‌های جنگی روسیه در دریای سیاه استفاده شده بود.

پیش از این نیز شهردار کی‌یف در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده بود بامداد شنبه چند صدای انفجار در حوالی این شهر شنیده شده است. خبرنگار «خبرگزاری فرانسه» نیز اعلام کرده بود یک کارخانه تجهیزات نظامی در کی‌یف هدف قرار گرفته است.

علاوه بر این، وبگاه خبری «اینترفکس» گزارش داده که یک ساختمان محل تولید خودروهای زرهی در حومه کی‌یف و یک مرکز تعمیرات نظامی در شهر «میکولایف» اوکراین هدف حملات روسیه قرار گرفته‌اند.

وزارت دفاع روسیه نیز با تأیید هدف قرار دادن این تأسیسات در بیانیه‌ای اعلام کرد موشک‌ها و توپخانه‌های روسی طی یک شب گذشته ۸۱۱ هدف را منهدم کرده‌اند و ۱۶ هدف نیز با موشک‌های دقیق منهدم شده‌اند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، نیروهای روسی توانسته‌اند یک جنگنده سوخو-۲۵ اوکراینی را سرنگون کنند و نیروهای عملیاتی و تاکتیکی هوایی روسیه ۶۷ نقطه تجمع نیروهای اوکراینی و تجهیزات نظامی آن‌ها را هدف قرار دادند.

از سوی دیگر پلیس کی‌یف روز شنبه ادعا کرد اجساد بیش از ۹۰۰ غیرنظامی در این منطقه کشف شده است. به نوشته روزنامه «گاردین»، «آندری نبیتوف» رئیس پلیس منطقه کی‌یف، مدعی شده با گذشت حدود دو هفته از خروج نیروهای روس از حومه کی‌یف، اجسادی در گوشه و کنار خیابان‌ها یا در گورهایی کم عمق کشف شده‌اند.

این ادعا پس از آن مطرح می‌شود که ادعای «نسل‌کشی» روسیه در اوکراین که از سوی روسای جمهور آمریکا و اوکراین مطرح شده بود، نتوانست جامعه جهانی را متقاعد کند. سخنگوی کاخ سفید به این توضیح بسنده کرد که واشنگتن از تلاش وکلا برای تشخیص عبور وقایع اوکراین از خط قرمز نسل‌کشی، حمایت می‌کند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه واکنش‌ها به این ادعا که ابتدا از سوی «جو بایدن» مطرح شده بود  گفت، استفاده از چنین لفاظی‌هایی به ایجاد صلح و ثبات در شرق اروپا کمکی نمی‌کند.

روسیه مدعی است، تصاویری که پیش‌تر از شهر «بوچا» در نزدیکی کی‌یف درباره کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان توسط نیروهای روس منتشر شده، صحنه‌سازی و غیرواقعی هستند.

در همین راستا دو مقام وزارت امور خارجه آمریکا به شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفتند، اطلاعاتی که از اوکراین وجود دارد، از ادعای نسل‌کشی در این کشور حمایت نمی‌کنند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا نیز به این شبکه گفت: «نسل‌کشی شامل هدف نابود کردن یک گروه قومی یا ملی است و این چیزی نیست که تا کنون شاهد بوده‌ایم».

یک فرد نزدیک به کاخ سفید نیز در توضیحی درباره این ادعای بایدن گفت: «این حرف بایدن یک گاف نبود بلکه او این کارها را با منظور انجام می‌دهد».

روسیه در اواخر فوریه (۲۴ فوریه، پنجم اسفند ماه) به دنبال ناکامی اوکراین در اجرای مفاد توافقنامه‌های مینسک که در سال ۲۰۱۴ امضا شد و در نهایت پس از به رسمت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک دونباس، به اوکراین حمله کرد.

پس با گذشت حدود پنجاه روز از درگیری‌ها در اوکراین، روسیه اعلام کرده به اهداف مرحله اول «عملیات ویژه» خود در این کشور رسیده و قصد دارد تحرکات خود را بر روی آزادسازی نواحی خودمختار شرق اوکراین معطوف کند.

روز چهارشنبه وزارت دفاع روسیه هشدار داد تا زمانی که حملات اوکراین به اهدافی در خاک روسیه متوقف نشود، مسکو احتمالاً اقدامات نظامی در اوکراین را تشدید می‌کند و حتی امکان دارد، اتاق‌های فکر و تصمیم‌گیری در کی‌یف را هدف قرار دهد.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا