بین الملل

تخصیص «تسهیلات صلح اروپا» برای تأمین «تسلیحات مرگبار» اوکراین

تخصیص «تسهیلات صلح اروپا» برای تأمین «تسلیحات مرگبار» اوکراین

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه اعلام کرد سومین بسته تحریمی علیه روسیه در دستورکار نشست امروز قرار می‌گیرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بورل اعلام کرد در جلسه روز یکشنبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دور جدید تحریم‌ها از جمله قطع دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سیستم سوئیفت بررسی و احتمالاً تصویب می‌شود.

این دیپلمات اروپایی در پیامی توئیتری نوشت: «وزرای شورای امور خارجه اروپا پیشنهاد مطرح شده درباره استفاده از “تسهیلات صلح اروپا” برای تأمین تسلیحات مرگبار برای ارتش اوکراین و چگونگی تسهیل هماهنگی کشورهای مربوطه را به بحث می‌گذارند»

بورل افزود: «همچنین اقداماتی در زمینه تحریم‌های سخت اقتصادی از جمله خارج کردن بانک‌های روسیه از سوئیفت را اتخاذ می‌کنیم».

علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس که از این اتحادیه خارج شده و همچنین آمریکا اعلام کرده‌اند دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به سیستم سوئیفت را قطع می‌کنند.

در بیانیه‌ای که روز شنبه سران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا منتشر کرده‌اند آمده است آنها متعهد شده‌اند اطمینان حاصل کنند که ارتباط برخی از بانکهای معین روسیه‌ای با سامانه پیام‌رسان مالی سوئیفت قطع می‌شود.

این طرف‌ها گفته‌اند علاوه بر این متعهد می‌شوند با انجام اقداماتی مانع استفاده بانک مرکزی روسیه از ذخائر بین‌المللی خود برای تضعیف آثار تحریم‌ها شوند.

اروپایی‌ها اولین بسته تحریمی علیه روسیه را پس از به‌رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک و دومین بسته تحریمی را پس از شروع عملیات روسیه در اوکراین اعمال کرده‌اند.

دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا