فرهنگ و هنر

تدریس برادران خلیلویچ در مهم‌ترین مرکز علوم‌ دینی منطقه بالکان

تدریس برادران خلیلویچ در مهم‌ترین مرکز علوم‌ دینی منطقه بالکان

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه یولن، معمر خلیلویچ و سعید خلیلویچ، دو پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در شهر بلگراد ـ که از فارغ‌‏التحصیلان حوزه‏ علمیه‏ قم و جامعهالمصطفی(ص) العالمیه هستند ـ به عنوان استاد مدعو برای تدریس فلسفه و میراث عقلی اسلام در دانشگاه الهیات مسیحی در پایتخت کشور صربستان دعوت شده‌اند. دعوت از این دو محقق از سوی کرسی فلسفه‏ مسیحی، توسط «بوگدان لوباردیچ»، استاد فلسفه و تاریخ ادیان در دانشگاه مذکور در شهر بلگراد صورت گرفته است.

راه‌های وصول به حقیقت

جلسات تدریس برادران خلیلویچ در آمفی‌‏تئاتر بزرگ دانشگاه الهیات مسیحی بلگراد و با حضور جمع زیادی از دانشجویان مسیحی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام پذیرفته است. سعید خلیلویچ در ارائه‏ درس خود به تحلیل «منابع اساسی تفکر دینی در اسلام» پرداخت.

وی ضمن ارجاع به بخش دوم از کتاب «شیعه در اسلام»، اثر ارزشمند علامه طباطبایی، تعالیم نورانی قرآن کریم را تنها منبع و مأخذ اساسی تفکر دینی در میان متفکران مسلمان دانست و بیان کرد که سنت اسلامی اصالتاً مبتنی بر مرجعیت معرفتی و جهان‏‌شناختی علم وحیانی و الهی است. پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در صربستان در ادامه، تشریح کرد که قرآن کریم در تعلیمات خود اعتبار شناختی سه راه وصول به حقیقت را مورد تأیید قرار داده است و آن راه‏های معرفت‏‌شناختی عبارت است از: ۱) ظواهر دینی، یعنی قرآن و احادیث پیامبر و اهل بیت (ع)، ۲) تفکر عقلی و فلسفی و ۳) کشف و درک عرفانی صحیح. خلیلویچ که کتاب تألیفی جدید وی به زبان صربی با نام «جریان‌‏های اندیشه‏ معاصر مسلمین در سده‏ بیستم» منتشر شده است، بیان کرد که اقتدار اندیشه‏ فلسفی و برهانی در پرتو تعالیم قرآن، می‏‌تواند موجب رشد سنت فاخر علم اسلامی در مواجهه‏ جامع و انتقادی آن با مکاتب فلسفی دنیای مدرن باشد.

در بخش دوم، دکتر معمر خلیلویچ، ضمن ارائه‏ درس خود به تحلیل «تطورات علوم عقلی در میراث علمی اسلام» پرداخته است. وی در ابتدا، موقعیت و اعتبار عقل در استنباطات فقهی و مباحث اصول فقه اسلامی و خصوصاً شیعی را مورد بررسی قرار داد و سپس جایگاه علم کلام و مکاتب مختلف کلامی در میان مسلمانان را به تفصیل شرح کرد. پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد همچنین به تفاوت روشی دقیق اندیشه‏ کلامی و فلسفی در سنت معرفت اسلامی اشاره کرد و به بازخوانی مهم‌‏ترین مختصات مکاتب فلسفی مشاء، اشراق و به خصوص حکمت متعالیه پرداخت.

معمر خلیلویچ که دو کتاب اخیر وی به زبان صربی با عناوین «تاریخ اندیشه‏ اجتماعی در اسلام» و «اسلام و جامعه‏‌شناسی دین» منتشر شده است، توضیح داد که حکمت متعالیه در چند سده‏ اخیر توسط علمای بزرگ همچون علامه طباطبایی و شهید مطهری بسط پیدا کرده است و لوازم و امتداد عقلی آن موجب تحکیم و تعمیق اندیشه‏ اجتماعی اصیل اسلامی شده است.

حضور آثار اسلامی صربستان در نمایشگاه کتاب تهران

خاطرنشان می‏‌شود که دانشگاه الهیات مسیحی در پایتخت کشور صربستان، مهم‏‌ترین نهاد مرجع در حوزه‏ علم و فرهنگ دینی برای تمام مسیحیان ارتدوکس در منطقه‏ بالکان به شمار می‏‌رود و لذا حضور دو پژوهشگر مسلمان از مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، به عنوان استاد مدعو در این دانشگاه، در نحله‌‏های دینی و آکادمیک مسیحیان و مسلمانان در این منطقه در اروپای جنوب‌ ‏شرقی در سطح گسترده مورد توجه قرار گرفت. این مهم در حالی رخ داده است که چند روز گذشته، مسئولین غرفه‏ دولتی جمهوری صربستان در سی و سومین نمایشگاه بین‌‏المللی کتاب تهران تصمیم گرفتند برخی از منشورات اسلام‏‌شناختی مرکز علوم دینی «قم»، همچون کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» را به صورت رسمی در غرفه‏ صربستان عرضه کنند. کتاب مزبور که توسط برادران خلیلویچ به زبان صربی تألیف شده است، سابقاً به عنوان متن درسی دانشکده‏ فلسفه‏ دانشگاه بلگراد هم معرفی شد.

انتهای پیام/ 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا