بین الملل

تروریست‌های سوریه در راه اوکراین

تروریست‌های سوریه در راه اوکراین

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، مدتی است که منابع رسمی و غیر رسمی روسیه از اعزام تروریست‌های سوری به اوکراین خبر می‌دهند، از پوتین تا سازمان اطلاعات روسیه به این موضوع اشاره کرده و در خصوص تبدیل شدن اوکراین به سوریه‌ای دیگر و تجمع گروهک‌های تروریستی چند میلیتی در آن‌جا هشدار داده‌اند.

در این خصوص یک منبع دیپلماتیک و نظامی روس امروز (شنبه) به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که تعدادی از نیروهای امنیتی اوکراین در کنار افسران اطلاعاتی ترکیه اخیرا به شمال سوریه رفته و با سران تروریست‌ها دیدار کرده‌اند.

به نوشته اسپوتنیک، آن‌ها وارد شهرهای عفرین و اعزاز در شمال استان حلب شده و با گروهک‌های مستقر در آن‌جا برای جذب و اعزامشان به اوکراین گفت‌و‌گو کرده‌اند.

این منبع روسی در ادامه گفت: «تیم امنیتی و اطلاعاتی ترکیه و اوکراین به پایگاه گروهک “ثائرون” که بخشی از گروه “الجیش الوطنی السوری” است رفته و با سران آن دیدار کرده‌اند. گروهکی که مورد حمایت ارتش ترکیه است. آن‌ها همچنین با سرکردگان گروهک مسلح “سلطان مراد”، “جیش المهاجرین” و “الانصار” نیز گفت‌و‌گو کرده‌اند.»

در این دیدارها امکان آموزش و مسلح کردن تروریست‌ها و اعزامشان به اوکراین برای جنگ در کنار نیروهای ارتش این کشور علیه روسیه مورد بحث قرار گرفته و قرار شده است تا دیدارهایی نیز با سران دیگر گروهک‌ها صورت گیرد.

به گفته این منبع، مقامات اوکراینی به تروریست‌های بین‌المللی که در سوریه می‌جنگند، حق پناهندگی داده‌اند و به گفته اسپوتنیک به نقل از کارشناسان، کشور اوکراین در حال حاضر پناهگاهی برای ۱۰۰۰ عضو از گروهک‌های تروریستی و تندرو است.

تروریست‌های سوریه در راه اوکراین

 

از سوی دیگر «محمد کمال الجفا» کارشناس سوری نیز به شبکه المیادین گفت که تعداد زیادی از تروریست‌های شمال سوریه آماده انتقال به اوکراین هستند. به گفته وی ترکیه از طریق اعزام تروریست‌های سوریه به طور کامل در جنگ اوکراین خود را دخیل کرده است. این مسأله علاوه بر ارسال پهپادهای بیرقدار به ارتش اوکراین است که توانسته کارایی قابل قبولی از خود نشان دهد.

کمال الجفا همچنین گفت که ترکیه با این اقدام اوکراین را به مکانی برای تجمع تروریست‌های چند میلیتی تبدیل خواهد کرد؛ موضوعی که در بلندمدت حتی به نفع اوکراین نیز نیست.

آموزش داعشی‌ها برای اعزام به اوکراین

کارشناس سوری: ترکیه از طریق اعزام تروریست‌های سوریه، به طور کامل در جنگ اوکراین خود را دخیل کرده است.

از سوی دیگر سازمان اطلاعات خارجی روسیه روز جمعه اعلام کرد که ارتش آمریکا اقدام به آموزش تروریست‌های داعش در پایگاه التنف در جنوب شرق سوریه کرده و آن‌ها را به اوکراین اعزام می‌کند.  به گفته منابع اطلاعاتی روسیه، آمریکایی‌ها در پایان سال ۲۰۲۱ اقدام به آزادی دهها نفر از تروریست‌های داعش که تبعه روسیه یا کشورهای مشترک المنافع را داشتند کرده و آن‌ها را به پایگاه التنف برده است. منظور این منابع از آزادی تروریست‌های داعش به فرار آن‌ها از زندان «الصناعه» در شهر الحسکه مربوط می‌شود که به گفته محافل سوری و عراقی این فرار با نظارت و همراهی آمریکا صورت گرفته بود.

طبق این گزارش، آمریکا قصد دارد تروریست‌های داعش را از طریق خاک لهستان به اوکراین برده و در منطقه «دونباس» از آن‌ها استفاده کند. به گفته سازمان اطلاعات خارجی روسیه، آمریکایی‌ها اقدام به تشکیل یگان‌های جدید داعش در منطقه غرب آسیا و آفریقا کرده است.

دیروز ولادیمیر پوتین نیز در گفت‌و گوی تلفنی با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان گفت که جنگجویانی در اوکراین رصد شده‌اند که قبلا در سوریه می‌جنگیدند.

وزارت دفاع روسیه هم روز پنج شنبه گفت که «مزدوران خارجی» وارد اوکراین شده و به کاروان‌های ارتش روسیه حمله می‌کنند. طبق گفته این وزارتخانه ۲۰۰ مزدور کروات وارد اوکراین شده‌اند.

گروهک‌های همسو با ترکیه در سوریه می‌دانند که در صورت پیروزی روسیه در جنگ اوکراین، قدرت مانور اردوغان در سوریه به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

 

اعزام تروریست‌های سوریه در حالی به اوکراین اعزام می‌شوند که پیش از این آنکارا از آن‌ها در لیبی و علیه «خلیفه حفتر» و در جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان استفاده کرده است. به خصوص گروهک‌های «سلطان مراد»، «جیش المهاجرین» و «الانصار» که نام آشنایی در لیبی هستند.

ترکیه نگران چیست؟

«احمد الدرزی» کارشناس سوری در این خصوص در وبگاه شبکه المیادین نوشت که گروهک‌های همسو با ترکیه در سوریه می‌دانند که در صورت پیروزی روسیه در جنگ اوکراین، قدرت مانور اردوغان در سوریه به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت و مسکو شروط خود را در سوریه به آنکارا تحمیل می‌کند و باید گفت که پس از جنگ اوکراین روس‌ها دیگر حضور تروریست‌های چند ملیتی در سوریه را تحمل نخواهند کرد.

 

در این راستا نتایج جنگ اوکراین هرچه باشد می‌تواند بر معادلات قدرت نه در سطح اورپا بلکه در منطقه غرب آسیا نیز تأثیرگذار باشد و در این راستا، ترکیه و تروریست‌های سوریه خود را در جبهه غرب می‌بینند و تعریف می‌کنند.

تروریست‌های سوریه در راه اوکراین

پس از چند ماه تأکید روسیه بر لزوم حل دیپلماتیک اختلافات با غرب و ارسال نامه‌های متعدد به آن‌ها درخصوص عدم گسترش ناتو به شرق و بازگشت نیروهای ناتو به مناطق ذکر شده در توافقات قبلی دو طرف، در نهایت پوتین در پیامی به غربی‌ها، جلسه‌ای را با وزیر امور خارجه و وزیر دفاع خود برگزار کرد و بار دیگر بر تداوم میل مسکو به دیپلماسی تأکید کرد.

در نهایت، در پی بی‌توجهی غربی‌ها به پیشنهادات مسکو درباره ضمانت امنیتی در شرق اروپا و تداوم حملات توپخانه‌ای کی‌یف علیه مناطق خودمختار شرق اوکراین، پوتین استقلال دو جمهوری خودخوانده «لوهانسک» و «دونتسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته و در حمایت از آن‌ها «عملیات ویژه‌» در اوکراین را از پنجم اسفند آغاز کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا