بین الملل

ترکیه ارتش اوکراین را مجددا به پهپادهای «بیرقدار» مجهز می‌کند

ترکیه ارتش اوکراین را مجددا به پهپادهای «بیرقدار» مجهز می‌کند

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن،در بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین، «آلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین روز چهارشنبه گفت، اوکراین قرار است موشک‌های دوش پرتاب «استینگر»، «جاولین» و همچنین محموله دیگری از پهپادهای ترکیه را دریافت کند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «واسیل بودنار» سفیر اوکراین در آنکارا نیز روز یکشنبه گفته بود پهپادهای ساخت ترکیه در نبرد اوکراین علیه روسیه بسیار کارآمد بوده‌اند. چندین کشور غربی متعهد شده‌اند که برای جلوگیری از تهاجم روسیه به اوکراین تسلیحات بدهند.

ترکیه چندین دسته از هواپیماهای بدون سرنشین بیرقدار را به کی‌یف فروخته است. این پهپادها قبلاً توانایی خود را در لیبی، سوریه و درگیری قره باغ به اثبات رسانده‌اند. آنکارا و کی‌یف اوایل ماه گذشته بر سر قراردادی با هدف توسعه تولید این پهپاد در اوکراین به توافق رسیدند.

ترکیه مدعی است که پهپاد بیرقدار در میان پیشرفته‌ترین  پهپاد جهان قرار دارد. این هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند ۱۵۰ کیلوگرم (بیش از ۳۳۰ پوند) بار راحمل کرده و قابلیت پرواز ۲۴ ساعته را دارد.

اوکراین در حالی در پی کسب تجهیزات جدید است که سخنگوی وزارت دفاع روسیه  روز دوشنبه همچنین اظهار داشت: «بیش از ۱۱۰۰ تاسیسات نظامی اوکراین از آغاز عملیات ویژه روسیه تخریب شده است.»

وی گفت که این تاسیسات شامل ۳۱ مرکز فرماندهی و ارتباطات، ۸۱ سامانه موشکی «اس-۳۰۰»، «بوک ام-۱» ، سامانه موشکی «اوسا» و ۷۵ ایستگاه راداری است.

کونشانکوف گفت: «۳۱۱ دستگاه تانک و خودروهای زرهی، ۴۲ هواپیما و بالگرد، ۵۱ سامانه راکت انداز، ۱۴۷ قبضه توپخانه صحرایی و خمپاره و ۲۶۳ دستگاه  خودروی نظامی نیز منهدم شده است.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه صبح پنجشنبه گذشته در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین (لوهانسک و دونتسک)، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. به دنبال درگیری روسیه با اوکراین، تنش بین روسیه و غرب به رهبری آمریکا شدت گرفته و ناتو در حال تجهیز نیروهای خود در شرق اروپاست.

در همین زمینه منابع خبری از اعزام شماری جنگنده‌ «اف-۳۵» آمریکا به منطقه بالتیک برای تقویت جبهه شرقی ناتو خبر دادند. ۶ فروند جنگنده اف-۳۵ نیروی هوایی ایالات متحده روز یکشنبه از پایگاه هوایی «لاکنهیث» در انگلیس به سمت استونی و لیتوانی پرواز کردند تا حضور هوایی ناتو در شرق اروپا را در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین تقویت کنند. سه فروند از این جنگنده‌ها در پایگاه هوایی «آماریس» در استونی مستقر شدند و سه فروند دیگر در پایگاه هوایی «سیائولیای» در لیتوانی فرود آمدند.

اوکراین روز چهارشنبه مدعی شد که دو فروند سوخو-۳۵ روسیه را سرنگون کرده و یک میگ-۲۹ این کشور نیز از سوی روسیه سرنگون شد.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا