بین الملل

ترکیه به دنبال اشغال بخش‌هایی از عراق در سال ۲۰۲۳

ترکیه به دنبال اشغال بخش‌هایی از عراق در سال ۲۰۲۳

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق از وجود اطلاعاتی در خصوص نقشه‌های شوم و خرابکارانه یک گروه سیاسی کُرد با هدف ایجاد درگیری‌های داخلی خبر داد.

نقشه خرابکارانه یک گروه کُردی برای ایجاد درگیری‌های داخلی

وی در دیدار با «محمد ثعبان» رئیس عشیره «آل شبل» و شماری از شیوخ و افراد برجسته این عشیره در نجف اشرف، گفت که این نقشه‌ها و طرح‌ها در تابستان امسال اجرا می‌شود و وی به برخی مراجع دینی اطلاع داده و مدارک، صداهای ضبط‌شده و گفت‌وگوها در خصوص این طرح‌ها به آن‌ها ارائه کرده است».

الخزعلی توضیح داد که این گروه‌ها آموزش دیده‌اند و تسلح شده‌اند تا در دو مسیر حرکت کنند. اول از طریق تظاهرات‌های مدنی و دوم از طریق ترور و نبرد مسلحانه. پیروزی بر این پروژه از طریق آگاهی، یکسان سازی اوضاع و راه ندادن به هیچ طرفی برای دور شدن از دستورات مرجعیت و دیوان‌های عشائری میسر می‌شود.

دبیر کل عصائب اهل الحق عراق، هفته پیش نیز در یک برنامه تلویزیونی با هشدار به شکل گیری یک توطئه جدید در عراق گفت که‌ برخی از جریان‌ها و شخصیت‌های رسمی  سیاسی از این طرح آگاه هستند. 

وی تصریح کرد که شمارش معکوس برای احیای مجدد تظاهرات و وارد کردن عراق به گرداب آغاز شده است. هدف از چنین تظاهراتی تنها، به راه انداختن درگیری‌های مسلحانه با پوشش و عنوان مقاومت و جهاد است. 

الخزعلی ادامه داد که اخیرا اربیل شاهد تمرین عناصر مسلحی بوده که هدف آن‌ها به راه انداختن درگیری است. این عناصر در اربیل تمرین دیده و مسلح شده و در هتل‌های پنج ستاره اسکان داده شده‌اند.

هیأت هماهنگی مقاومت عراق نیز شامگاه دوشنبه (۲۳ می)، با انتشار بیانیه‌ای از رصد عملیات آموزش گروه‌های مسلح در منطقه کردستان تحت نظارت «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر این منطقه با هدف ایجاد هرج و مرج ، آشوب، تخریب و برهم زدن وحدت ملت عراق خبر داد.

در این بیانیه ذکر شد: در بحبوحه بحران سیاسی که بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور سایه انداخته و بر مشکلات و رنج ملت عراق افزوده، «عملیات آموزش گروه‌های مسلح در منطقه کردستان زیر نظر مسرور بارزانی و تحرکات مشکوک نیروهای داخلی که مزدور خارجی هستند را رصد کرده‌ایم که هدف از آن، ایجاد هرج و مرج، بی نظمی و خرابکاری و برهم زدن وحدت ملی عراق و بافت اجتماعی، با رد پای  آشکار صهیونیستی است».

در ادامه این بیانیه آمده است: همان‌طور که در گذشته نیز موضع خود را نشان‌داده‌ایم، در راستای خدمت به امنیت ملت عراق به مقامات کردستان اطلاع می‌دهیم که این تلاش شوم و آتشی که در پی روشن کردن آن هستند به خودشان بازخواهد گشت و پیش از هر کس دامن خودشان را خواهد گرفت و در آن صورت جز سرخوردگی و زیان به چیزی دست نخواهند یافت».

در پایان بیانیه مذکور تاکید شد که مقاومت عراق همواره در کنار مردم عزیز خود باقی خواهد ماند و «هر چقدر هم که گرگ‌های داخلی و خارجی با آن بجنگند؛ به یاری خداوند در مقابل تمامی تلاش‌ها برای به حاشیه راندن و دور نگه‌داشتن، منسجم و قوی خواهد ماند و ایمان دارد که رهایی از این بحران تنها از طریق گفت‌وگوی جدی حاصل می‌شود، زیرا این تنها راه برای رساندن مردم به ساحل امنیت است.

ترکیه به دنبال اشغال بخشی از عراق در سال ۲۰۲۳ است

دبیر کل عصائب اهل الحق عراق امروز، در ادامه به موضوع اشغالگری ترکیه در خاک عراق اشاره کرد و گفت: «ترک‌ها آرزوهای دیرینه‌ای موسوم به “ولایت موصل” دارند که بخش‌هایی از کردستان عراق و کرکوک را در بر می‌گیرد. ترکیه تلاش می‌کند که در سال ۲۰۲۳ مصادف با صدمین سالگرد به اصطلاح معاهده لوزان، بخشی از عراق را اشغال کند».

وی ادامه داد: «نیروهای ترکیه، امروز، حدود ۶۶ پایگاه نظامی در عراق دارند و آنکارا از پ‌ک‌ک به عنوان دستاویز و بهانه‌ای برای اقدام نظامی در عراق استفاده می‌کند. نیروهای ترکیه در حال پیشروی و ایجاد مواضع نظامی در عراق با نزدیک شدن به صدمین سالگرد پایان معاهده لوزان که در سال ۱۹۲۳ به امضا رسید، هستند و  در حال تدارک برای اشغال بخش‌هایی از عراق در سال ۲۰۲۳ هستند».

دبیرکل عصائب اهل‌الحق با اشاره به این‌که ترکیه از پ.ک.ک به عنوان دستاویزی برای اقدام نظامی در عراق استفاده می‌کند، گفت: « پ.ک.ک با توافق با دولت ترکیه به عراق آمد تا دلیلی برای دخالت در امور عراق ایجاد کند. اما جاه‌طلبی‌های ترکیه با وجود الحشد الشعبی و ارتش عراق شکست خواهد خورد. الحشد الشعبی ضامن امنیت عراق و مردم آن است و ما هرگز نباید اشتباه کنیم و از آن غفلت کنیم».

الحشد الشعبی؛ مانع اصلی در مسیر عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

شیخ الخزعلی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که حفظ الحشد الشعبی به منزله حفظ کرامت مردم است و مورد غفلت قرار نخواهد گرفت. تلاش های زیادی با هدف انحلال یا ادغام الحشد الشعبی صورت گرفته است اما همه‌ آن‌ها شکست خورده و امروز به  امت الحشد تبدیل شده است. 

وی با تاکید بر این‌که پروژه ای که در منطقه در حال انجام است عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل است، گفت: تنها مانع عادی‌سازی در منطقه و جهان عراق است و مانع عادی‌سازی در عراق نیز الحشد الشعبی است.

دبیرکل عصائب اهل الحق توضیح داد: «تمام تقلب‌های انتخاباتی صورت گرفته در جریان انتخابات پارلمانی اخیر عراق نیز با هدف حذف حزب حامی الحشد الشعبی که عادی سازی با اسرائیل را رد می کند، صورت گرفت».

فراکسیون بزرگتر باید به صورت یکدست از شیعیان تشکیل شود

وی در خصوص موضوع فراکسیون بزرگتر در پارلمان گفت که این فراکسیون می‌بایست تنها با شیعیان تشکیل شود و همین موضوع دلیل اصلی اختلافات سیاسی با طرف‌های دیگر شیعی است.

الخزعلی توضیح داد: حتی که به چندین وزارتخانه دست یابیم، این موضوع مهم نیست زیرا مهم حق مولفه شیعه، در داشتن بزرگترین فراکسیون است و این امر باید تثبیت شود. این اصل واقعیت عراق است و کسی نمی‌تواند بگوید که شما از فرقه‌گرایی صحبت می‌کنید.

 وی با تاکید بر این‌که، شیعیان بزرگترین مؤلفه هستند و اگر شیعیان قوی باشند عراق متحد و واحد باقی می‌ماند، گفت: وقتی شیعیان قوی شدند پروژه داعش شکست خورد و بر داعش تروریست غلبه کردند.

دبیرکل عصائب اهل الحق با تاکید بر این امر که فراکسیون بزرگتر پارلمان باید فقط از شیعه باشد، گفت: نمی‌پذیریم که طرف دومی با ما وارد شود یا بخشی با یک بخش دیگر برود تا شیعیان در اقلیت قرار گیرند. این امر را ما “یک‌سوم ضامن” که حق شیعیان را تضمین می‌کند، می‌نامیم».

وی افزود که راهکار وضعیت سیاسی کنونی به این ترتیب است که سنی ها بین خود بر سر رئیس مجلس توافق کردند، کردها نیز توافق بر سر رئیس جمهور را آغاز کردند و شیعیان نیز باید بر سر نخست وزیری توافق کنند. مرحله اول و دوم انجام شده و مرحله سوم در مسیر تحقق است.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا