بین الملل

ترکیه سومین کشتی جنگی ساخت خود را تحویل قطر داد

ترکیه سومین کشتی جنگی ساخت خود را تحویل قطر داد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، ترکیه روز گذشته کشتی جنگی ساخت خود را تحویل قطر داد و وزرای دفاع دو کشور در مراسمی از آن رونمایی کردند.

به نوشته وبگاه الخلیج آنلاین، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و «خالد بن محمد العطیه» همتای قطری وی در لنگرگاه ساخت کشتی «آناتولی» در استانبول در مراسم به آب‌اندازی این کشتی آموزشی-نظامی به نام «  QTS-۹۲ شمال» حضور یافتند.

دریابان «خالد ناصر الهاجری» فرمانده دانشکده نیروی دریایی قطر در این مراسم با تقدیر از ترکیه برای ساخت این کشتی، گفت که دو کشور تحت رهبری اردوغان و تمیم بن حمد توانسته‌اند طرح‌های مختلفی را انجام دهند. او این کشتی ترکیه را دارای بالاترین فناوری دانست.

ترکیه و قطر تاکنون قراردادهای نظامی متعددی در زمینه کشتی‌سازی امضاء کرده و به سرانجام رسانده‌اند. دوحه اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۰ کشتی جنگی «الابرار فویرط» را از ترکیه دریافت کرد. کشتی جنگی «الدوحه» نیز در اکتبر ۲۰۲۱ تحویل قطری‌ها شد.

ترکیه سومین کشتی جنگی ساخت خود را تحویل قطر داد
کشتی جنگی دوحه

 

نیروی دریایی قطر در مارس ۲۰۱۸ سه قرارداد ساخت کشتی با شرکت آناتولی برای ساخت چهار کشتی آموزشی-نظامی برای دانشکده نیروی دریایی و آموزش افسران خود، امضاء کرد.

شراکت میان ترکیه و قطر از سال ۲۰۱۴ جهش قابل توجهی یافت و ابعاد سیاسی، اقتصادی، امنیت و نظامی را در بر گرفت و دو کشور توافقنامه همکاری‌ها در بخش آموزش‌های نظامی و صنایع دفاعی را امضاء کردند و نیروهای ترکیه‌ای در خاک قطر مستقر شدند.

در بحران محاصره قطر در ژوئن ۲۰۱۷ نیز ترکیه تمام قد در کنار قطر ایستاد و دو کشور در راستای توافق سال ۲۰۱۴، توافق دیگری امضاء کردند که طبق آن تجهیزات نظامی بیشتری به قطر ارسال شد.

پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در قطر یکی از خواسته‌های اصلی کشورهای محاصره کننده دوحه بود که البته نه تنها این خواسته بلکه هیچ کدام از خواسته سعودی‌ها و اماراتی‌ها در نهایت عملی نشد.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا