سلامت

تزریق واکسن پاستوکووک در انستیتو پاستور و مراکز واکسیناسیون انجام می‌شود

تزریق واکسن پاستوکووک در انستیتو پاستور و مراکز واکسیناسیون انجام می‌شود

محبوب حضرتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت یولن، افزود: بخش واکسن کرونا به خدمات انستیتوپاستور اضافه شده که در خدمت مردم برای تزریق واکسن پاستوکووک هستیم. مردم به خاطر اطمینانی که به واکسن های تولیدی انستیتو پاستور ایران دارند، از زمان شروع برنامه واکسیناسیون کرونا و با فراگیر شدن واکسن، می توانند برای تزریق این واکسن به انستیتو پاستور ایران مراجعه کنند.

وی با اشاره به فعالیت شبانه روزی واحد واکسیناسیون هاری، اظهار داشت: روزانه مراجعه کنندگان زیادی برای تزریق این واکسن داریم. فردی که مورد گزش حیوان با شک به ابتلا به هاری قرار می گیرد، ۳ تا ۴ بار باید برای تزریق واکسن در روزهای مشخص مراجعه کند.

این مقام مسوول اضافه کرد: برای افراد با شدت زخم بیشتر، در مرحله اول، سرم ضد هاری را دور ناحیه زخم تزریق می کنیم چراکه اگر بخواهیم فقط واکسن بزنیم تا زمانی که پاسخ سیستم ایمنی حاصل شود (تولید آنتی بادی) ممکن است ویروس عامل هاری مجال تکثیر در بدن پیدا کند و برای همین، اول آنتی بادی آماده که همان سرم است را در ناحیه زخم تزریق می کنیم. زخم این بیماران باید ۲۰ دقیقه هم شستشو داده شود و بعد واکسن زده شود. بعد از صدور کارت که اطلاعات تزریق واکسن هاری در سامانه کشوری ثبت می شود، افراد می توانند در نوبت های بعدی به نزدیک ترین مرکز واکسیناسیون مراجعه و تزریق کنند.

 تزریق واکسن های معمول بر اساس برنامه کشوری ایمن سازی هست که این واکسن ها برای اطفال کاملا رایگان است. این واکسن ها، شامل واکسن سه گانه دیفتری، کزاز، سیاه سرفه که قبلا تزریق می شد و چند سالی است که در اطفال به جای آن تزریق واکسن پنتاوالان را داریم (شامل واکسن های دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هموفیلوس آنفلوانزا و هپاتیت ب. برای افرادی که واکسن سیاه سرفه حساس هستند، واکسن های دوگانه (دیفتری، کزاز) تزریق می شود .

وی  با بیان اینکه  واکسن فلج اطفال هم دو نوع داریم، تصریح کرد: یک نوع از این واکسن از ویروس غیرفعال استفاده می‌کند و تزریقی بوده ،  در حالی که نوع دیگر با استفاده از تضعیف ویروس عامل فلج اطفال بدست ‌آمده و خوراکی است. نوع تزریقی  در سنین خاصی تزریق و واکسن ب ث ژ (برای پیشگیری از بیماری سل) هم که در بدو تولد به کودکان تزریق می شود.

رئیس بخش واکسن انستیتوپاستور ادامه داد: افرادی که در بدو تولد در ایران نبوده اند هم به مرکز ما می آیند تا واکسن ب ث ژ را تزریق کنند. در قسمت دیگر آزمایش پوستی (آزمایش PPD) را برای افرادی که مشکوک به بیماری سل هستند انجام می دهیم و بعد از ۷۲ ساعت واکنش پوستی بدن را مشاهده می کنیم. واکسن سرخک، اوریون، سرخجه (MMR) را هم در یک سالگی و ۱۸ ماهگی تزریق می کنیم. واکسن دیگر هپاتیت ب است که علاوه بر اطفال و بیماران خاص، تنها مرکزی هستیم که این واکسن تولید انستیتو پاستور ایران را برای بزرگسالان با شرایط خاص هم تزریق می کنیم.
 

متقاضیان تزریق واکسن پاستوکووک به انستیتوپاستور مراجعه کنند

تزریق واکسن های لازم برای مسافران با صدور کارت بین المللی واکسن

حضرتی با بیان اینکه انستیتو پاستور ایران کارت بین المللی واکسن صادر می کند، اظهار داشت: وزارت بهداشت کشورها براساس بیماری های شایع و همچنین امکانات و توانمندی های خود، برنامه واکسیناسیون خود را تنظیم می کنند. افرادی که به خارج از کشور می روند و یا از خارج می آیند باید برنامه واکسیناسیون با کشور مقصد و مبدا تطبیق داده شود و گواهی واکسن مورد تایید یک موسسه معتبر را داشته باشند.

وی افزود: برخی اوقات  واکسن هایی که ما می زنیم در کشورهای دیگر تزریق نمی شود و در برخی موارد کشورهای دیگر واکسن هایی می زنند که جزو برنامه معمول واکسیناسیون ما نیست. مثلا تزریق واکسن تب زرد برای افرادی که به کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین سفر می کنند نیاز است که مراجعان زیادی از مسافران این کشورها داریم یا کسانی که به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند با توجه به نیازهای اعلامی کشور مقصد باید برنامه واکسیناسیون خود را کامل کنند تا دچار مشکل نشوند. مثلا مرکز کنترل بیماری‌های امریکا، واکسن آبله‌مرغان را در برنامه واکسیناسیون توصیه‌شده‌ خود قرار داده‌اند.

حضرتی تاکید کرد: در حال حاضر، این واکسن در ایران هنوز در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار نگرفته است. در عین حال واکسن ب ث ژ در بعضی از کشورها تزریق نمی شود. فقط بعضی کشورها، تزریق واکسن مننژیت را هم لازم دارند، که این واکسن در ایران برای بعضی گروه ها مثل سربازان هم تزریق می شود اما این واکسن بر اساس سیاست کشوری فقط در مراکز هلال احمر تزریق می شود. فقط برای سفرهای خارجی، ثبت واکسن کرونا سامانه جداگانه ای دارد که مربوط به وزارت بهداشت است.

افراد تحصیل کرده در رشته های بهداشت عمومی و پزشکان در بخش واکسیناسیون خدمات می دهند

به گفته وی، در سال های دور کارکنان بخش واکسیناسیون تقریباً اکثراً واکسیناتور بودند و با گذراندن دوره کوتاهی مشغول کار می شدند؛ بعدها دستورالعمل هایی صادر شد که غیر از دارندگان مدرک پرستاری، بهیاری، مامایی و بهداشت عمومی، فرد دیگری حق تزریق واکسن را ندارد و الان واکسیناتورهای ما دانش آموختگان این رشته ها هستند. ما در عین حال ۵ پزشک هم داریم یک پزشک که بر فرایندهای این بخش نظارت دارند و همچنین منع تزریق واکسن ها را قبل از تزریق بررسی می کنند.

حضرتی اضافه کرد: در مواردی که اگر فرد مراجعه کننده بعد از تزریق واکسن حساسیت به واکسن نشان بدهد، پزشک اقدامات لازم را انجام می دهد. در مورد بعضی واکسن ها مثل هاری، پزشک شرح حال وی را می گیرد و در صورت لزوم به بیمارستان اعزام می شوند.

واکسیناسیون اغلب مردم با واکسن هپاتیت در سی سال اخیر

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۲ به بعد نوزادان در بدو تولد باید واکسن هپاتیت بی تولیدی انستیتو پاستور ایران را تزریق کنند، خاطرنشان کرد: حدود نصف جمعیت کشور علیه این بیماری و با این واکسن، واکسینه شده اند. در عین حال این واکسن برای بزرگسالان هم تزریق می شود و ما در سال های اول به مدارس، کارخانجات و مراکز دیگر که درخواست بود مراجعه می کردیم و این واکسن را تزریق می کردیم. در مورد کسانی که این واکسن را تزریق کرده اند و تیتر آنتی بادی شان پایین است، دوزهای یادآور واکسن را هم تزریق می کنیم.

دریافت خدمات واکسیناسیون رایگان است

حضرتی در پایان یادآور شد: واکسیناسیون معمول کشوری که دولت موظف  است ارائه دهد رایگان است. این موضوع شامل تزریق واکسن های کووید۱۹، هپاتیت بی، MMR، پنتاوالان، فلج اطفال تزریقی، ب ث ژ، و همچنین انجام آزمایش پوستی سل (PPD) می شود.  

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا