سمنان

آیین رونمایی از سه عنوان کتاب در سرخه برگزار شد

آیین رونمایی از سه عنوان کتاب در سرخه برگزار شد

به گزارش خبرگزاری یولن استان سمنان، مراسم رونمایی از کتاب «سرخه در گذرگاه تاریخ» نوشته بیژن پیوندی همراه با دو اثر دیگر، با حضور سید عباس مرجانی مدیر اندیشگاه آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام مهدی اشرف امام‌جمعه شهرستان سرخه، محمد طاهریان مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، فرشید فلاح مدیرکل اداره ارشاد استان سمنان، حسنی معاون فرماندار شهرستان سرخه و جمعی از مسئولان و اهالی ادب و قلم شهرستان سرخه برگزار و از کتاب‌های “سرخه در گذرگاه تاریخ”، “نکات ایمنی در حاشیه کار با تراکتور” و “موقوفات دودمان پیوندی‌ها” اثر بیژن پیوندی در فرهنگسرای باران رونمایی و از نویسنده این آثار فاخر تقدیر به عمل آمد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در ابتدای این مراسم ضمن تبریک روز قلم، عنوان کرد: برگزاری برنامه‌هایی مانند رونمایی، نقد و بررسی کتاب، جمع خوانی کتاب و نشست‌های کتاب‌خوان با حضور علاقه‌مندان و به‌ویژه اساتید دانشگاه می‌تواند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بسیار مؤثر باشد

وی افزود: در این راستا، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان آماده همکاری با نهادهای دولتی و غیردولتی و همچنین دانشگاه‌ها در برگزاری برنامه‌های کتاب محور است.

طاهریان در ادامه با تأکید بر این‌که جلسات رونمایی کتاب در پیشبرد اهداف مطالعاتی و بالا بردن سطح فرهنگ و مطالعه کتاب تأثیر بسزایی دارد، از نویسنده این سه کتاب برای نگارش آن‌ها قدردانی کرد و افزود: نویسندگان بومی که آثار تاریخی شهر خود را به رشته تحریر درمی‌آورند، کاری ماندگار در ترویج فرهنگ استان و ایران انجام می‌دهند.

وی ضمن قدردانی از شورای شهر و شهرداری سرخه به دلیل حمایت‌های ویژه از مجموعه کتابخانه‌های عمومی شهرستان، خواستار راه‌اندازی هرچه سریع‌تر کتابخانه جدید در شهر سرخه شد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در پایان سخنان خود از فعالیت دوشیف کتابخانه فیض سرخه‌ای خبر داد و افزود: در حال حاضر این کتابخانه با سه نیرو مشغول انجام خدمات به همشهریان عزیز سرخه است.

سید عباس مرجانی مدیر کانون‌های خدمت کتاب و کتاب‌خوانی رضوی کشور نیز در این مراسم ضمن تبریک و تشکر از نویسنده کتاب بر مطالب جذاب و جامعیت کتاب تأکید و خاطرنشان کرد: چه خوب است که برای داشته‌هایمان ارزش قائل باشیم. یکی از وظایف ما پرورش استعدادهاست، در کنار کتابخانه‌های عمومی می‌توانیم شخصیت‌های بزرگی بسازیم. افرادی هستند که اطلاعات زیادی در سینه‌دارند و گنجینه ذهنشان مکتوب نشده، بنابراین باید کمک کنیم این گنجینه‌های ذهنی به‌صورت مکتوب درآمده و اختیار مردم و آیندگان قرار گیرند.

بیژن پیوندی نویسنده این سه کتاب نیز ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این برنامه گفت: کتاب «سرخه در گذرگاه تاریخ» دربرگیرنده وقایع مهمی است که در سرخه در زمان‌های قبل اتفاق افتاده و هرکدام به‌نوعی در راستای توسعه جغرافیایی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و اجتماعی شهرستان نقش داشته، است.

پیوندی بابیان اینکه تصاویر تاریخی، منابع مکتوب، بروشور، دست‌نوشته و مکاتبات، فیلم، گزارش، خاطرات و گفتگوهای حضوری و تلفنی با خویشاوندان و عموم مردم و… در زمره منابع تألیف این کتاب بوده است، ابراز کرد: وقایع مهم اتفاق افتاده در زمان‌های قبل تا دوران معاصر شامل، احداث بناها، افتتاحیه، عزل و نصب، وقایع مهم، شرح‌حال چهره‌های ماندگار و شکست‌ها، پیروزی‌ها و رویدادهای ورزشی، هنرمندان، اصحاب رسانه و… در این کتاب گردآوری‌شده است.

وی بابیان اینکه عزل و نصب سیاسیون و حکام کشوری، مقامات ارشد سیاسی، مدیران ارشد سرخه‌ای همچنین شرحی از فرهیختگان، نویسندگان و پژوهشگران، مخترعین، نوآوران، امور آموزشی و فرهنگی، توسعه صنعت، رویدادهای مهم جشنواره و نمایشگاه‌ها، مراکز عمومی و دولتی، مؤسسات خصوصی، صنایع‌دستی، جاذبه‌های طبیعی، مکان تاریخی و ماندگار، مساجد، بقعه‌ها و امامزاده‌ها، قلعه‌ها، غارهای طبیعی، مناطق حفاظت‌شده و… نیز در این کتاب گردآمده است.

نویسنده «سرخه در گذرگاه تاریخ» همچنین گفت: این کتاب به امور هنری، توسعه صنعت، کشاورزی و دامداری، مسائل بهداشتی و درمانی، آداب‌ورسوم، مراسم‌های مذهبی، ازدواج، نام‌گذاری، استقبال نوروز، معماری و شهرسازی، وجه‌تسمیه، آب‌انبارها، یخچال‌ها، قدمت تاریخی سرخه، روستاهای مربوط به سرخه، حضور مقامات بلندپایه در شهرستان سرخه و روایات تاریخی با توجه به تاریخ خورشیدی به تفکیک روز، ماه، سال بدون در نظر گرفتن اهمیت موضوع و رعایت هیچ‌گونه حق تقدم نیز اشاره دارد.

محمد طاهریان مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در پایان این مراسم از نویسنده کتاب «سرخه در گذرگاه تاریخ» تجلیل کرد.

۴۶

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا