بین الملل

تشکیل یک جنبش مخالف در قرقیزستان

تشکیل یک جنبش مخالف در قرقیزستان

به گزارش خبرنگار یولن در بیشکک، اعضای سازمان اپوزیسیون قرقیزستان «جنبش متحد دموکراتیک قرقیزستان» را تشکیل دادند.

این جنبش پس از تاسیس در یک اقدام برنامه های فعالیت خود در قرقیزستان را شرح داد.

شایان ذکر است که این جنبش پیشنهادهای جایگزینی را برای احیای نهادها و ارزش‌های دموکراتیک، ایجاد یک نظام حقوقی عادلانه، توسعه یک برنامه اقتصادی ضد بحران و مبارزه با فقر به دولت ارائه کرده است.

جنبش اپوزیسیون شامل سیاستمداران و نماینده های سابق پارلمان، از جمله «روشن جن بیک اف»، «کلارا سورونکول آوا»، «بکتور آسانوف»، «مامبت یونس ابیلوف»، «آسیا ساسی کبایوا»، «کنش بیک دویشوبایف» و «ریتا کاراسارتوا» فعال حقوق بشر و دیگران هستند.

در تاریخ قرقیزستان تاکنون جنبش های مخالف مختلفی وجود داشته است که در یک مدت زمان آغاز به کار کرده و پس از مدتی یا منحل شده و یا فعالیت آنها کاهش چشمگیری داشته است.

لازم به ذکر است اولین بار در سال ۲۰۰۵ «جنبش مردمی قرقیزستان» و در سال ۲۰۰۸ یک بلوک مخالف به نام «جنبش متحد خلق» تشکیل شد که شامل سیاستمدارانی از چهار جنبش و هفت حزب سیاسی بود.

همچنین در انتخابات پارلمانی سال های ۲۰۱۰-۲۰۲۱، برخی احزاب نتایج انتخابات را به رسمیت نشناختند و سعی کردند «پارلمان مردمی» جداگانه ایجاد کنند.

در فوریه ۲۰۲۲، واحد اطلاعات «اکونومیست» در لندن اعلام کرد که قرقیزستان طی سال گذشته هشت پله در رتبه بندی جهانی دموکراسی ها سقوط کرده است و وضعیت خود را به عنوان یک «رژیم ترکیبی» از دست داده و به صفوف رژیم های «اقتدارگرا» پیوسته است.

این در حالی است که مقامات قرقیزستان اتهامات مربوط به عقب نشینی این کشور از توسعه دموکراتیک را رد کرده اند.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا