بین الملل

تقویت روابط چین با روسیه در حوزه نظامی، انرژی و فضا

تقویت روابط چین با روسیه در حوزه نظامی، انرژی و فضا

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، سفیر چین در روسیه روز دوشنبه در مصاحبه با رسانه‌های روسی از  توسعه همکاری با روسیه در زمینه فناوری نظامی، انرژی و فضا خبر داد.

به نوشته روزنامه «چاینا مورنینگ پست» «ژانگ هانهویی» در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفت  که انرژی مهم‌ترین، ثمربخش‌‌ترین و گسترده‌ترین زمینه همکاری عملی بین روسیه و چین بوده و چنین همکاری هایی تقویت خواهد شد.

ژانگ گفت مشکلاتی در تجارت دوجانبه با روسیه وجود دارد اما دو طرف تسویه حساب‌ها با پول ملی خود افزایش خواهند داد تا تجارت پایدار را تضمین کنند و این امید این می‌رود که تا سال ۲۰۲۴ حجم این تجارت به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.

ژانگ در پاسخ به سئوالی درباره اینکه تحریم‌های آمریکا و غرب علیه روسیه  گفت، این تحریم‌ها البته مشکلاتی را برای همکاری‌های عملی چین و روسیه ایجاد می‌کند و دو کشور باید ارتباطات و هماهنگی را برای حل مشکلات ناشی از تحریم‌ها در حل امور تجاری و لجستیک تقویت کنند.

دیپلمات چین در پاسخ به این سئوال که آیا همکاری‌های فنی نظامی پس از جنگ در اوکراین به اولویت تبدیل می‌شود، گفت:«همکاری بین چین و روسیه در راستای منافع اصلی آنهاست. چین برای همکاری در این زمینه اهمیت زیادی قائل است و با همکاری طرف روسی ارتقای همکاری‌های نظامی-فنی بین دو کشور به سطح بالاتر خواهد رسید.»

پیش از این، «وانگ لوتونگ» مدیر کل امور اروپا در وزارت خارجه چین با بیان اینکه پکن با تحریم‌ها مخالف است، گفته بود چین طرف مرتبطی در بحران اوکراین نیست و تجارت عادی آن با روسیه نباید تحت تأثیر قرار بگیرد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از گسترش ناتو به شرق اروپا، تاکید کرده بود این ائتلاف نظامی باید در همان زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، منحل می‌شد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا