بین الملل

تماس تلفنی بایدن و ماکرون درباره اوکراین

تماس تلفنی بایدن و ماکرون درباره اوکراین

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه شامگاه چهارشنبه به‌صورت تلفنی با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود گفتگو کرد.

کاخ سفید طی بیانیه‌ای با اعلام این خبر، گفت که موضوع اصلی گفتگوی بایدن و ماکرون، مسئله تنش‌ها حول اوکراین بود.

در این بیانیه آمده است: «آنها در مورد دیدارهای اخیر ماکرون در روسیه و اوکراین گفتگو کردند. آنها همچنین در مورد تلاش‌های دیپلماتیک و بازدارنده در حال انجام، که با هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای ما در پاسخ به تداوم افزایش نیروی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین انجام شد، صحبت کردند».

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

ماکرون که اولین مقام عالی‌رتبه غربی است که در بحبوحه تنش‌ها بر سر اوکراین با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دیدار کرده، معتقد است می‌توان برای کاهش این تنش گام‌هایی برداشت و از همه طرف‌ها خواست آرامش خود را حفظ کنند.

وی شامگاه سه‌شنبه طی کنفرانس خبری مشترک با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف گفت: «این عزم مشترک تنها راهی است که به ما اجازه می‌دهد صلح ایجاد کنیم، تنها راه حل، ایجاد یک راهکار سیاسی قابل دوام است».

مقامات فرانسوی گفته‌اند که پاریس بر این باور است که واشنگتن در مورد تهدید حمله روسیه به اوکراین اغراق کرده و کی‌یف نیز احتمال تهاجم در مقیاس بزرگ را کم اهمیت جلوه داده است.

ماکرون روز گذشته نیز خبر داد که هدف او از سفر به مسکو محقق شده و نتیجه مذاکراتش با همتای روسی، تشدید نشدن اوضاع در اوکراین بود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا