بین الملل

تمام تسلیحات ارسالی آمریکا به اوکراین

تمام تسلیحات ارسالی آمریکا به اوکراین

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، دولت بایدن چهارشنبه گذشته از کمک تسلیحاتی ۸۰۰ میلیون دلاری به اوکراین رونمایی کرد این در حالی است که روسیه خود را برای یک حمله فراگیر در بخش شرقی اوکراین آماده می‌کند.

آمریکا از ابتدای آغاز به کار دولت «جو بایدن» تا کنون ۳.۲ میلیارد دلار کمک‌های امنیتی به اوکراین انجام داد که شامل ۲.۶ میلیارد دلار از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌باشد.

وزیر خارجه اوکراین هفته پیش و پس از دیدار با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در پیامی توییتری نوشت: «من امروز اینجا آمدم تا درباره سه چیز خیلی مهم صحبت کنم: تسلیحات، تسلیحات، تسلیحات».

دور اخیر کمک‌های امنیتی آمریکا به اوکراین شامل ترکیبی از تسلیحات و دیگر تجهیزاتی است که واشنگتن پیشتر در اختیار کی‌یف قرار داده بود و همچنین قابلیت‌های جدیدی است که پیشتر برای اوکراین ارسال نشده بود.

تمام تسلیحات و تجهیزات نظامی که آمریکا از آغاز حمله روسیه به اواکراین ارسال کرده، به شرح زیر است:

خمپاره اندازهای ۱۵۵ میلیمتری

تمام تسلیحات ارسالی آمریکا به اوکراین

 

به عنوان بخشی از بسته تسلیحاتی روز چهارشنبه، آمریکا برای نخستین بار ۱۸ خمپاره انداز ۱۵۵ میلیمتری به همراه ۴۰ هزار توپ آن را به اوکراین ارسال می‌کند. این خمپاره اندازها که حدود چهار و نیم تُن وزن دارند توپخانه میدانی بکسلی بوده که می‌تواند اهدافی را در فاصله ۳۰ کیلومتری یا ۱۸ مایلی هدف قرار دهد.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که اوکراین به طور خاص درخواست پشتیبانی آتش توپخانه کرده و اعلام کرده که خمپاره اندازها بازتابی از نوعی نبردی هستند که اوکراینی‌ها انتظار دارند با آن در مناطق جغرافیایی محدودتر با آن روبرو شوند.

بالگردهای Mi-17

تمام تسلیحات ارسالی آمریکا به اوکراین

 

بسته کمک‌های ۸۰۰ میلیون دلاری آمریکا شامل ۱۱ بالگرد Mi-17 نیز می‌شود. پیش از روز چهارشنبه، آمریکا پنج بالگرد Mi-17 به اوکراین ارسال کرده بود تا مجموع بالگردهایی که به اوکراین ارسال کرده را به شانزده برساند.

بالگرد Mi-17، بالگرد ترابری دوره شوروی سابق بوده که می‌تواند به عنوان بالگرد جنگی نیز از آن استفاده شود. این بالگرد می‌تواند تا ۳۰ مسافر یا حدود چهار تُن بار را جابه جا کند.

کربی گفت که این بالگردها در اصل برای افغانستان در نظر گرفته شده بودند. هنوز معلوم نیست که آیا اوکراین برای دریافت این بالگردها درخواست داده بود یا خیر اما در نهایت این بالگردها در اختیار اوکراین قرار گرفته شده است.

پهپادهای تیغه‌ای (انتحاری)

تمام تسلیحات ارسالی آمریکا به اوکراین

 

آمریکا تا کنون و طی چند مرحله صدها پهپاد تیغه‌ای انتحاری به اوکراین ارسال کرده است.

در بسته کمک‌هایی که در نیمه ماه مارس اعلام شد،‌ شامل ۱۰۰ سامانه پهپادی تاکتیکی بود که بعد فاش شد که این پهپادها از نوع تیغه‌ای انتحاری بوده‌اند.

پنتاگون روز سوم آوریل گذشته و به عنوان بخشی از بسته کمک امنیتی ۳۰۰ میلیون دلاری، تعداد دیگری از این پهپادها را در اختیار اوکراین قرار داد و در بسته روز چهارشنبه نیز، ۳۰۰ پهپاد تیغه‌ای بیشتر به اوکراین ارسال خواهد شد.

دو نوع پهپاد تیغه‌ای ساخت شرکت AeroVironment وجود دارد. پهپاد تیغه‌ای ۳۰۰ که از آن برای هدف قرار دادن افراد و وسایل نقلیه سبک استفاده می‌شود. وزن این پهپاد حدود ۲ کیلو و ۲۵۰ گرم بوده و می‌تواند حدودا ۱۰ کیلومتر پرواز کند و می‌تواند حدود ۱۵ دقیقه روی اهداف خود شناور باقی بماند.

دیگر پهپاد ساخت این شرکت، پهپاد تیغه‌ای ۶۰۰ بوده که مدل پیشرفته این پهپاد بوده و حتی می‌تواند تانک را نیز هدف قرار دهد.

وزن این پهپاد حدود ۲۳ کیلوگرم بوده و می‌تواند حدود ۴۰ کیلومتر پرواز کرده و می تواند برای حدود ۴۰ دقیقه در هوا باقی بماند.

آمریکا تا کنون هر دو نوع پهپاد را برای اوکراین ارسال کرده اما تعداد دقیق هر کدام از این پهپادها مشخص نیست.

رادارها

در بسته کمک‌های امنیتی که روز چهارشنبه اعلام شد، شامل دو نوع رادار مختلف می باشد. نوع اول رادار ضد توپخانه ۱۰ AN/TPQ-36 می‌باشد و نوع دوم رادارهای نظارت هوایی AN/MPQ-64 می‌باشد. رادار ضد توپخانه AN/TPQ-36 از نوع رادار متحرک سبک وزن بوده که می‌تواند به صورت اتوماتیک به شناسایی و ردیابی خمپاره و راکت‌های پرتاب شده بپردازد. زمانی که این رادار شیء پرتابی را شناسایی می‌کند، می‌تواند محل پرتاب آن را محاسبه کرده که می‌توان از این محاسبات برای ضد حمله استفاده کرد.

رادارهای نظارت هوایی AN/MPQ-64 راداری سه بُعدی است که می‌تواند به ردیابی و شناسایی موشک‌های کروز و پهپاد بپردازد. این پهپاد همچنین می‌تواند به ردیابی بالگرد و هواپیما بپردازد.

موشک‌های استینگر و جاولین

تمام تسلیحات ارسالی آمریکا به اوکراین

 

آمریکا تا کنون هزاران موشک ضد هواپیمای استینگر و موشک‌های ضد تانک جاولین به اوکراین ارسال کرده است.

مقام‌های نظامی آمریکا گفته‌اند که این تسلیحات می‌تواند توسط نیروی زمینی استفاده شده و می‌تواند اهداف کوتاه بُرد را هدف قرار دهد و این تسلیحات برای نیروهای اوکراینی برای دفاع از خود، حیاتی است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز پنجم آوریل در نشست کمیته نیروهای مسلح گفت: «جاولین و استینگر اثبات کرده که در این جنگ بسیار بسیار موثر بوده‌اند».

دیگر تسلیحات و تجهیزات نظامی که به اوکراین ارسال شده عبارتند از:

پهپادهای دفاعی ساحلی، نارنجک انداز، تفنگ، تپانچه، مسلسل، لباس نظامی، کلاه زرهی، قایق‌های گشتی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات حفاظتی شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای و تجهیزات مین‌زدایی.

این در حالی است که روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» روز جمعه مدعی شد به یادداشت هشدارآمیز روسیه به آمریکا درخصوص تأمین تسلیحات برای اوکراینی‌ها دست یافته است.

این روزنامه نوشت، روسیه این هفته یک یادداشت دیپلماتیک رسمی به واشنگتن ارسال کرده و در آن به آمریکا و متحدانش اخطار درباره محموله «حساس‌ترین» سامانه‌های تسلیحاتی به اوکراین و «عواقب بی‌سابقه» چنین اقدام تنش‌زایی هشدار داده است.

ادعای واشنگتن پست هم‌زمان با اعلام دولت «جو بایدن» برای ارسال کمک‌های نظامی جدید به اوکراین به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار مطرح شده که راکت‌های دوربرد «هویتزر»، پهپادهای ساحلی، خودروهای زرهی، تسلیحات قابل حمل ضدخوایی و ضد تانک را شامل می‌شود.

آمریکا همچنین ارسال سامانه‌های ضدهوایی از اسلواکی به اوکراین را تسهیل کرده و در ازای آن، سامانه‌های پدافند هوایی «پاتریوت» در اسلواکی مستقر کرده است.

تصمیم آمریکا برای ارسال محموله جدید تسلیحاتی به اوکراین که به گفته واشنگتن پست ظرف چند روز آینده به این کشور می‌رسد، پس از آن گرفته شد که «ولودیمیر زلنسکی» درخواست‌ها برای دریافت کمک نظامی از متحدان غربی را تشدید کرد.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا