بین الملل

تهدید آمریکا برای تحریم صنایع راهبردی روسیه

تهدید آمریکا برای تحریم صنایع راهبردی روسیه

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، روزنامه نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت، مقامات دولتی می گویند، دولت بایدن تهدید می کند که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، از یک کنترل جدید صادراتی برای آسیب زدن به صنایع راهبردی روسیه، از هوش مصنوعی و محاسبات کوآنتومی گرفته تا هوافضای غیرنظامی استفاده خواهد کرد.

به گفته مقامات، دولت آمریکا احتمالا تصمیم بگیرد این کنترل ها را گسترده تر اعمال کند به طوریکه شهروندان روسی از استفاده از برخی از گوشی های هوشمند، تبلت‌ها و کنسول‌های بازی ویدیویی محروم شوند.

چنین اقداماتی دامنه تحریم های ایالات متحده را فراتر از اهداف مالی و به استفاده از سلاحی که پیش از این فقط یک بار استفاده شده بود، گسترش می دهد؛ این سلاح، تقریباً غول فناوری چینی هوآوی را فلج کرد.

این سلاح که به عنوان قانون محصولات مستقیم خارجی شناخته می ‌شود، به اولین کاهش درآمد سالانه هوآوی، یعنی سقوط خیره ‌کننده نزدیک به ۳۰ درصدی در سال گذشته، کمک کرد.

جذابیت این قانون، از این واقعیت ناشی می شود که، تقریبا این روزها هر چیز الکترونیکی شامل نیمه هادی هاست، اجزای کوچکی که تمام فناوری مدرن به آنها وابسته است، از تلفن های هوشمند گرفته تا جِت ها و رایانه های کوانتومی و اینکه تقریبا، نیمه هادی روی کره زمین وجود ندارد که ساخته ابزارهای آمریکا نباشد یا با نرم افزار این کشور طراحی نشده باشد و دولت آمریکا می تواند، از طریق این قانون، شرکت های سایر کشورها را به توقف صادرات این نوع کالاها به روسیه وادار کند.

این قانون، عرضه میکروچیپ های مورد نیاز هوآوی که خارج از آمریکا اما با نرم افزارها یا ابزار این کشور ساخته شده است را کاهش داد.

اکنون مقامات در واشنگتن می گویند با متحدان اروپایی و آسیایی برای ایجاد نسخه ای از این قانون کار می کنند که هدف آن متوقف کردن جریان اجزای حیاتی به صنایعی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای آنها جاه طلبی زیادی دارد، نظیر هوانوردی غیرنظامی، دریایی و فناوری پیشرفته.

یک مقام ارشد دولت بایدن که نخواست نامش فاش شود، گفت: «قدرت این کنترل‌ های صادراتی این است که ما می ‌توانیم ظرفیت این بخش‌ ها را برای تبدیل شدن به یک منبع کلیدی رشد برای اقتصاد روسیه کاهش دهیم و از بین ببریم.»

تلاش برای استفاده از کنترل‌ های صادراتی، می تواند ضررهایی برای منافع کسب و کارهای آمریکایی و اروپایی داشته باشد؛ این شرکت ها می ترسند استفاده از این کنترل ها‌، به انتقام‌ جویی روسیه در سایر حوزه‌ها منجر شود و در نهایت این امر سبب شود، شرکت های خارجی فناوری آمریکا را از محصولات خود خارج کنند. برای همین است گسترش این قانون فراتر از یک شرکت یعنی هوآوی به کل یک کشور با بخش های کامل یک کشور بی سابقه است.

روبرت دی آتکینسون، رئیس موسسه فناوری اطلاعات و ابتکارات گفت: «این مانند یک قدرت جادویی است، شما فقط می توانید پیش از اینکه رو به افول برود، چندین بار از آن استفاده کنید… سایر کشورها خواهند گفت، اوه، آمریکا کنترل همه چیز ما دارد. بهتر است جایگزین هایی پیدا کنیم.»

به گفته تحلیلگران روسیه در این حوزه آسیب پذیر است زیرا قطعات الکترونیکی مصرفی یا تراشه ها را در مقادیر زیاد تولید نمی کند؛ این حوزه تحت سلطه تایوان، کره جنوبی، آمریکا، اروپا و ژاپن است.

مقامات آمریکایی معتقدند، بزرگ ترین هدف در حال حاضر، بازدارندگی است و این به معنای تهدید به شدیدترین تحریم ها است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا