البرز

توسعه فعالیت‌های اقتصادی با حمایت از مشاغل خانگی

توسعه فعالیت‌های اقتصادی با حمایت از مشاغل خانگی

به گزارش یولن از کرج، احمدرضا فیروزی، رییس جهاد دانشگاهی استان البرز، در هجدهمین نشست کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون مربوطه برگزار شد، اظهار کرد: در سالیان اخیر شاهد حرکت جدیدی از سوی بخش خصوصی با نگاه ویژه به مشاغل خانگی بودیم که این رویکرد متفاوت می‌تواند به توسعه اقتصادی در بخش مشاغل خرد منجر شود.

وی با بیان اینکه تدوین و تنظیم طرح مشاغل خانگی برای اولین بار در کشور در سال ۸۱ به همت جهاد دانشگاهی وقت کرج آغاز و در هیات دولت مصوب شد، گفت: ابلاغ این طرح به نهادهای مربوطه در سال ۸۹ انجام شده و از آن پس دستگاه های متولی از جمله سازمان صمت، اداره کل میراث فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد کشاورزی فعالیت را دنبال کردند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با اشاره به تحول ایجاد شده در نحوه اجرای این طرح، افزود: در حوزه مشاغل خانگی برخی متقاضی انجام فعالیت در منازل شخصی و دیگری افراد پیشران و حمایت کننده از شاغلین در این حوزه هستند.بنابراین از سال ۹۷ با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مجموعه جهاد دانشگاهی استان مدل جدیدی برای اجرای طرح مذکور در نظر گرفته شد تا با تکمیل چرخه موجود شاهد تعامل سازنده این دو باشیم.

فیروزی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به پیوستگی تمامی فعالان حوزه مشاغل خانگی در راستای پیشبرد اهداف خود، انسجام میان آنها به مثابه حلقه مفقوده ای بود که خوشبختانه با توجه به زیست بوم و امکانات موجود در البرز اتفاق خوبی در این مورد رقم خورد و این موضوع عملیاتی شد.

وی با اشاره به همبستگی ایجاد شده میان این دو گفت: در حال حاضر پیشران‌ها در ۵ کمیته مشاغل خانگی مستقر شده و مشغول فعالیت هستند و شاهد شکل گیری مراکزی هستیم که زنجیره تولید را تکمیل می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با تاکید بر لزوم بهره مندی از ظرفیت‌های مغفول مانده در حوزه مشاغل خانگی بیان کرد: از آنجایی که ایجاد کارگاه‌های تولیدی، زمان بندی حضور و محدودیت های دست و پا گیر موجود مانعی بر سر راه فعالان هنری است بنابراین با توجه به پتانسیل موجود در این حوزه با کم ترین سرمایه، هزینه و نیز مدیریت زمان می‌توان شاهد رونق اقتصادی کشور بود؛ چرا که در این حوزه محاسن زیادی وجود داشته و تنها نیازمند شناسایی و پرورش آن است.

رئیس جهاد دانشگاهی البرزدر ادامه عنوان کرد: بیشترین تمرکز ما در استان بر نهادسازی بود که این مهم از نگاه تکلیفی صرف خارج شده و به نگاه ویژه تر و فراتکلیفی نزدیک شد، در این زمینه باید به سمت عواملی پیش رفت که خودشان مشتاق فعالیت باشند. اگر نگاه صرفا دولتی باشد با تغییر مدیران در رده های مختلف امکان ایجاد وقفه و حتی توقف کامل در اجرای طرح وجود خواهد داشت.

فیرزوی با تاکید بر لزوم تعامل بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی البرز با نهادهای مرتبط افزود: در صورت ورود بخش خصوصی با تمام پتانسیل خود به این حوزه، می تواند به توسعه مشاغل خانگی کمک کند. در واقع اتاق بازرگانی به عنوان نماینده پارلمان بخش خصوصی نقش موثری در شکل گیری این مجموعه داشته و راه اندازی مرکز مشاغل خانگی و بسیج امکانات، مسیر موجود را تقویت و تثبیت کرده است.

انتهای پیام/ج


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا