بین الملل

توصیه‌ها به کاخ سفید برای ارسال سلاح به اوکراین درست قبل از مذاکرات ژنو

توصیه‌ها به کاخ سفید برای ارسال سلاح به اوکراین درست قبل از مذاکرات ژنو

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، پایگاه خبری «آکسیوس» روز دوشنبه فاش کرد در آستانه مذاکرات مسکو و واشنگتن در ژنو، گروهی از کارشناسان ضد روس تندرو در جلسه‌ای توصیه کرده‌اند آمریکا به اوکراین تسلیحات ارسال کند.

به نوشته آکسیوس، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیش از شروع مذاکرات روز دوشنبه میان مسکو و واشنگتن، با چند مشاور تندروی ضد روس از جمله مقامات سابق دولت «دونالد ترامپ» رایزنی کرده بود.

این مشاوران در یک نشست مجازی در نرم افزار «زوم» به سالیوان پیشنهاد کردند در آستانه شروع این مذاکرات تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال کند.

«امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این‌باره گفت، مقامات واشنگتن به طور مکرر با کارشناسان مسائل روسیه در خارج از این مجموعه رایزنی کرده و دیدگاه‌های آن‌ها را جویا می‌شوند و از «تخصص آن‌ها در مواجهه با این بحران» استقبال می‌کنند.

پیش از این جلسه مجازی نیز گروهی از دانشگاهیان، دیپلمات‌ها و فرماندهان سابق آمریکایی در نامه‌ای از دولت درخواست کردند تسلیحات نظامی بیشتری به اوکراین بفرستد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه ظهر امروز (دوشنبه) دیدار و گفت‌وگو با «وندی شرمن» همتای آمریکایی خود در ژنو را آغاز کرد.

ریابکوف پیش از حضور در این دیدار، در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» گفت اگر آمریکا و ناتو به موضوعات مورد نظر روسیه در مذاکرات آتی توجه نکنند، ممکن است با بدترین تهدید علیه امنیت خود مواجه شوند.

وی با بیان اینکه مذاکرات آتی ژنو باید به طور کلی درباره عدم پیوستن اوکراین به ناتو باشد، توضیح داد مسکو آماده شنیدن صحبت‌های آمریکا در مورد عدم استقرار سامانه‌های موشکی در خاک اوکراین است.

ریابکوف با تأکید بر اینکه روسیه هیچ امتیازی تحت فشارهای غرب نخواهد داد، گفت: «این امر کاملاً منتفی است، این به معنای اقدام علیه منافع امنیتی خودمان است».

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا عصر یکشنبه به وقت تهران گفت: در مورد استقرار نیروها و سطح نیروها ما توجه نمی‌کنیم. برعکس، اگر روسیه مرتکب تجاوز مجدد علیه اوکراین شود، من فکر می‌کنم این یک چشم‌انداز بسیار منصفانه است که ناتو مواضع خود را در امتداد جناح شرقی خود، یعنی کشورهایی که با روسیه هم مرز هستند، تقویت کند».

او با این حال تصریح کرده درباره عضویت اوکراین در ناتو مذاکره‌ای با روسیه انجام نخواهد داد و ناتو هرگز تعهدی درباره عدم گسترش ارائه نکرده است.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا