بین الملل

توضیحات امیرعبداللهیان درباره اظهاراتش در خصوص سپاه پاسداران

توضیحات امیرعبداللهیان درباره اظهاراتش در خصوص سپاه پاسداران

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی یولن، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) هفتم فروردین ماه ۱۴۰۱ در پستی در اینستاگرام درباره اظهارات دیروزش در مصاحبه تلویزیونی در خصوص سپاه پاسداران توضیحاتی را ارائه داد.

وی نوشت: هموطنان عزیز، درود بر شما  از آنجایی که بخشی از مصاحبه دیروز با شبکه خبر سؤالی را نزد برخی از دوستان ایجاد کرده است، لازم‌ می‌دانم نکته‌ای را عرض کنم. روشن است که از این واضح تر نمی‌شد در خصوص جایگاه محوری سپاه پاسداران سرافراز صحبت کرد. سپاه پاسداران همواره حافظ کشور و ملت بوده و هست و آنچه گفته شد رویکرد فرماندهان عالی است که حتی لحظه‌ای تامین و حفاظت از منافع ملت به شرط دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار عقب نیفتد.

وزیر خارجه افزود: در عین حال همانطور که به دقت در مصاحبه توضیح داده شد، چنین توافقی فقط با رعایت کامل خطوط قرمز و بدیهیات چنین توافقی می‌تواند حاصل شود و لذا برداشت دور از ذهن و بعیدی که برخی از عزیزان از صحبت‌های دیروز کرده‌اند، نادرست است و موضوع اصلا عبور و یا مصالحه بر سر خطوط قرمز نیست. توصیه‌ام مرور دوباره مصاحبه دیروز است. 

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: این جمله را هرگز فراموش نمی‌کنیم که امام راحل عظیم الشان (ره) فرمودند: ای کاش من هم یک پاسدار بودم.

به گزارش فارس، وزیر خارجه دیروز در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره مخالفت آمریکا با خارج کردن نام سپاه از فهرست تروریستی و اخبار منتشر شده در این باره گفت: موضوع خارج کردن لیست اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه‌ای که آمریکایی‌ها علیه ایران اعمال کرده‌اند یکی از موضوعات جدی مذاکرات اخیر ما در وین است. وقتی می‌گوییم اشخاص حقیقی و حقوقی، در حوزه اشخاص حقوقی برخی از هولدینگ‌ها (شرکت‌های) بزرگ اقتصادی ما قرار دارند برخی از موسسات بزرگ حکومتی ما قرار دارد یکی از موضوعات مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. در موضوع سپاه پاسداران حتما آنچه برای ما مهم است این است که بایستی جایگاه و نقش سپاه و شأن قانونی سپاه به عنوان مهمترین بخش امنیتی و دفاعی کشور ما مورد توجه قرار بگیرد. ما در این رابطه پیام‌هایی را با آمریکایی‌ها تبادل کرده‌ایم.

*  حتما موضوع سپاه بخشی از مذاکرات ماست

وزیر خارجه ادامه داد: لذا این یکی از موضوعاتی است که همچنان در دستورکار ماست. البته مقامات عالیرتبه سپاه به ما در وزارت خارجه نکته‌ای را همواره یادآوری می‌کنند و می‌گویند شما در راستای منافع کشور هر آنچه را لازم است انجام دهید و اگر به نقطه‌ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود موضوع سپاه نباید مانعی برای شما باشد. این را می‌گویند و به نظر من در واقع به نوعی مقامات عالی سپاه از خودگذشتگی نشان می‌دهند و ایثارگری خودشان را به حد اعلا می‌رسانند که اگر واقعا دیدید منافع کشور در این توافق، جمع بندی این است که دارد حاصل می‌شود، اصلا موضوع سپاه پاسداران جزو اولویت‌هایتان قرار نگیرد.

وی گفت: ولی ما با در نظر گرفتن جمیع مسائل کشور و منافع مردم و با نگاه به رویکرد آمریکایی‌ها، بالاخره سپاه از مجموعه‌ای از اشخاص تشکیل شده و سازمانی را در خدمت به کشور و مردم تشکیل داده و وقتی می‌گوییم سپاه یعنی سردار حاج قاسم سلیمانی. هیچگاه ما به خودمان اجازه نمی‌دهیم که در کنار سایر مسائل لاینحلی که همچنان با طرف آمریکایی باقی مانده، علیرغم مجوزی که مقامات عالیرتبه سپاه به ما می‌‌دهند، به طرف آمریکایی بگوییم موضوع سپاه برای ما قابل حل است و از آن عبور کنیم. حتما موضوع سپاه بخشی از مذاکرات ماست، همانطوری که سایر موضوعاتی که همچنان بین ما و آمریکایی‌ها در حال رفت و برگشت است. (بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا