علمی و فناوری

تولید نسل جدید ایمپلنت‌های استخوانی قابل جذب توسط دانش‌بنیان‌ها

به گزارش گروه علم و پیشرفت یولن به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشمندان ایران، چندسالی است ایمپلنت‌هایی تولید کرده­اند که نیازی به جراحی ثانویه برای برداشتن از محل ایمپلنت شده ندارد.این ایمپلنت­ها قابل جذب در بدن، زیست­سازگار، آنتی باکتریال و از جنس آلیاژ منیزیم است.

 

مشکلات ایمپلنت ­های فلزی

سالانه بیش از ۱۰ میلیون عمل ایمپلنت در جهان انجام می­ گیرد. اعمالی که بیمار باید پس از طی یک دوره­ ای، دوباره به پزشک مراجعه کرده تا آن ابزار را به‌ دلیل مشکلاتی که به ­خاطر ساختار فلزی ­شان در روش‌های تشخیصی چون ام ­آر آی و سی‌­تی‌­اسکن ایجاد می‌کند، از بدن وی خارج کنند.

ضمن آن­که در جراحی بعدی که باید به خروج ایمپلنت ­های فلزی از بدن منجر شود، بیمار علاوه بر رنج بستری و درد زیاد، متحمل هزینه ­های گزافی نیز خواهد شد.

مجموعه این مصائب سبب شد تا پژوهشگران به طراحی ایمپلنت‌های زیست سازگاری برسند که مشکلات نمونه ­های فلزی را نداشته باشد.

 

ورود ایمپلنت ­های نسل جدید

ایمپلنت جدید علاوه بر استحکام بالای مکانیکی، انعطافی هم­چون بافت استخوان دارند و به صورت کامل توسط بدن جذب و سپس توسط کلیه ­ها دفع می ­شوند.

در طراحی این ایمپلنت ­ها به گونه­ ای عمل شده که با بهره ­مندی هوشمندانه از فناوری نانو، خواص آنتی­ باکتریال و زیست ­سازگاری آلیاژ منیزیم حفظ شده و درنتیجه مرگ سلولی اتفاق نیفتد.

راهکار دانشمندان ایرانی، استفاده از پوششی از جنس نانوالیاف ژلاتین و حاوی داروی آنتی باکتری سیپروفلوکساسین است که به روش الکتروریسی بر روی آلیاژ منیزیم پوشش داده شد.وجود این پوشش نانوالیافی سبب شد تا سرعت خوردگی منیزیم کنترل شود؛ راهکار مفیدی که به افزایش زیست‌سازگاری آلیاژ منیزیم ختم شده است.

 

کاهش ریسک عفونت

ضمن آن­که با کمک رهایش کنترل­شده‌ داروی سیپروفلوکساسین، خواص آنتی­باکتریال آلیاژ منیزیم به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.برخورداری از خاصیت آنتی باکتریال سبب خواهد شد که ریسک عفونت بسیار کاهش پیدا کند.

این محصول کاربردی در زمینه مهندسی پزشکی و ایمپلنت‌های استخوانی، با حمایت مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری تولید شده است.

 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا