سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد

هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد

2 ساعت پیش
دستگیری مردی که ۱۴ سال پیش مرده بود

دستگیری مردی که ۱۴ سال پیش مرده بود

2 ساعت پیش
این تماس کلاهبرداری است/ ۳۸۰ میلیون تومان در کار نیست!

این تماس کلاهبرداری است/ ۳۸۰ میلیون تومان در کار نیست!

2 ساعت پیش
اعلام محدودیت‌های ترافیکی محورهای شمالی در روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۴

اعلام محدودیت‌های ترافیکی محورهای شمالی در روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۴

2 ساعت پیش
ایران خنک شد؟/ پایان حضور شهرهای ایران در جمع گرم‌ترین نقاط جهان

ایران خنک شد؟/ پایان حضور شهرهای ایران در جمع گرم‌ترین نقاط جهان

2 ساعت پیش
ماجرای پیرمردی که  از دست کلثوم‌ اکبری جان سالم به در برد/ مهریه ۷۰ میلیونی باعث شد شکایت نکنند!

ماجرای پیرمردی که از دست کلثوم‌ اکبری جان سالم به در برد/ مهریه ۷۰ میلیونی باعث شد شکایت نکنند!

2 ساعت پیش
جاده چالوس بسته شد/ جزییات

جاده چالوس بسته شد/ جزییات

2 ساعت پیش
هدیه دولت به مادران از سال آینده؛ واریز ماهانه ۲ میلیون تومان

هدیه دولت به مادران از سال آینده؛ واریز ماهانه ۲ میلیون تومان

2 ساعت پیش
پل طبیعت طلایی می‌شود

پل طبیعت طلایی می‌شود

2 ساعت پیش
یک قاضی بازنشسته:  حضور زنان در سیستم قضایی از نظر فقهی ایرادی ندارد/ جای زنان در سیستم قضایی خالی است

یک قاضی بازنشسته:  حضور زنان در سیستم قضایی از نظر فقهی ایرادی ندارد/ جای زنان در سیستم قضایی خالی است

2 ساعت پیش

Home » تویوتا از موتور آمونیاک‌سوز رونمایی کرد: ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت، ۹۰ درصد آلایندگی کمتر

تویوتا از موتور آمونیاک‌سوز رونمایی کرد: ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت، ۹۰ درصد آلایندگی کمتر

زمان انتشار: 28 آوریل 2024 ساعت 17:05

دسته بندی: علمی و فناوری

شناسه خبر: 437631

زمان مطالعه: 8 دقیقه

تویوتا از موتور آمونیاک‌سوز رونمایی کرد: ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت، ۹۰ درصد آلایندگی کمتر

تویوتا از موتور آمونیاک‌سوز رونمایی کرد: ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت، ۹۰ درصد آلایندگی کمتر

به گزارش یولن، سال‌ها است که خودروهای برقی، آینده صنعت حمل‌ونقل را ترسیم می‌کنند و در این بین، رقابت بین پیل سوختی یا باتری به‌عنوان منبع ذخیره‌سازی انرژی هرروز گسترده‌تر شده است. اما تویوتا، غول خودروساز ژاپن با رونمایی از موتور درون‌سوزی که به‌جای هیدروکربن (بنزین، گازوئیل، الکل و …) از آمونیاک به عنوان سوخت استفاده می‌کند، راه‌حل متفاوت و درعین‌حال، دردسترس‌تری را پیشنهاد کرده است.

خیلی از کارشناسان معتقدند که باتوجه به ذخایر آب‌های آزاد زمین، تولید هیدروژن و ذخیره‌سازی آن در پیل‌های سوختی از نظر اقتصادی و اجرایی به‌صرف‌تر است، در سوی دیگر، کشورهایی مانند چین که ذخایر اصلی فلزات کمیاب و ارزشمند مورداستفاده در باتری‌ها را در اختیار دارند، به توسعه هرچه سریع‌تر و گسترده‌تر فناوری باتری دامن می‌زنند تا جهان مجبور به استفاده از فناوری باتری شود.

با این حال، قیمت بالاتر، استفاده از فلزات گران‌بهایی مانند پلاتین در پیل سوختی و عدم وجود زیرساخت‌های استخراج و توزیع هیدروژن، مانع بسیار مهمی در پذیرش فناوری پیل سوختی و هیدروژن به‌عنوان منبع تأمین انرژی خودروهای آینده به شمار می‌رود.

تویوتا، غول خودروساز ژاپن هم مانند بسیاری از دیگر خودروسازان به دنبال کاهش آلایندگی در وسایل نقلیه بوده است. جالب‌تر اینکه تویوتا در حین پژوهش روی خودروهای برقی و استفاده از فناوری‌های باتری و پیل سوختی، ایده موتور احتراقی آمونیاک‌سوز را هم دنبال کرده است.

آمونیاک از کربن استفاده نمی‌کند؛ ازاین‌رو نتیجه حاصل از احتراق فقط نیتروژن و مولکول آب است و بدین‌ترتیب تا ۹۰٪ از آلایندگی گلخانه‌ای خودروها می‌کاهد. این موتور آمونیاکی علاوه بر دارا بودن ویژگی‌های زیست‌محیطی استثنایی، مبتنی بر توسعه قابلیت‌های ساخت موجود است و در بسیاری از موارد از شبکه‌های توزیع موجود استفاده می‌کند.

موتور جدید توسعه‌یافته توسط تویوتا و GAC یک موتور ۲.۰ لیتری درون‌سوز مجهز به توربوشارژر است که به‌طور خاص برای کارکرد آمونیاک بهینه شده و آزمایش‌های اولیه، نشان داد که عملکرد پایدار و راندمان حرارتی این موتور بسیار نزدیک به سطح خودروهای بنزین‌سوز است، با این تفاوت که سطح آلایندگی بسیار کمتری دارد.

موتور آمونیاکی چگونه کار می‌کند؟

موتورهایی که مبتنی بر منبع آمونیاک هستند، به‌جای هیدروکربن‌هایی که بنزین یا گازوئیل را تشکیل می‌دهند، از آمونیاک (NH۳) به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند. آمونیاک ترکیبی از یک اتم نیتروژن و سه‌اتم هیدروژن است و می‌توان آن را در موتورهای جرقه‌زن دو زمانه با تغییرات کوچکی به عنوان سوخت مصرف کرد.

مکانیسم عملکرد موتور آمونیاکی و سوزاندن سوخت آمونیاک کاملاً شبیه به موتورهای بنزینی سنتی است. به همین ترتیب، مخلوط سوخت آمونیاک و اکسیژن (هوا) به محفظه احتراق وارد می‌شود، سپس فشرده می‌شود و درنهایت با جرقه شمع، می‌سوزد.

البته ویژگی‌های احتراقی آمونیاک با بنزین تفاوت دارد. آمونیاک دارای نقطه اشتعال خودبه‌خودی بالاتری است، بنابراین احتراق آن دشوارتر است و زمان سوختن آن هم نسبت به دیگر سوخت‌های رایج طولانی‌تر است. برای فعالیت مؤثر موتور در فاز گازی، استفاده از نسبت تراکم بالاتر ضروری است.

هرچند نباید فراموش کرد که در سوختن ترکیبات نیتروژن، ترکیبات خطرناک نیتروژن و اکسیژن NOx هم می‌توانند تشکیل شوند؛ اما ازآنجایی که آمونیاک فاقد کربن است، آلایندگی کربنی هم به همراه نخواهد داشت و می‌توان از آمونیاک برای موتورهای درون‌سوز استفاده کرد.

جزئیات موتور آمونیاکی تویوتا: کانسپت ۲ لیتری با قدرت ۱۲۳ کیلووات

نمونه‌های اولیه موتور آمونیاکی توانایی‌های عملکردی قابل‌مقایسه با موتورهای بنزینی نشان داده‌اند. تویوتا و GAC با آزمایش موتور ۲.۰ لیتری غیر پلاتینی به ۱۲۳ کیلووات (حدود ۱۶۵ اسب‌بخار) قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دست یافتند.

البته توسعه این موتور در مراحل اولیه است و هنوز می‌توان کارهای بیشتری را برای بهبود سیستم انجام داد. با توجه به راندمان سوختن، نسبت تراکم و زمان‌بندی چرخه احتراق را می‌توان برای به حداکثر رساندن استخراج انرژی از آمونیاک تنظیم کرد.

چه کسی می‌داند که آیا این موتور آمونیاکی به نقطه عطف تاریخی تبدیل می‌شود که صنعت سال‌ها می‌خواست آن را رقم بزند و با برق (باتری یا پیل سوختی) پیش‌بینی شده بود. به‌هرحال این می‌تواند راه‌حلی برای به حداقل رساندن تخریب باتری، افزایش برد و کاهش زمان شارژ به حداقل سطوح باشد. درهرصورت فراموش نکنیم که تولید آن نیز باید سبز باشد تا مشکل تشدید نشود.

منبع: اکونیوز

۵۴۵۴

حتما بخوانید : ۲۸ اردیبهشت، روز جهانی نجوم در ایران

مجله خبری یولن

برچسب ها
موتور الکتریکی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • کشف قدیمی‌ترین مومیایی‌ جهان در چین
    کشف قدیمی‌ترین مومیایی‌ جهان در چین 3 ساعت پیش
  • زنبورها جهان را چگونه می‌بینند؟
    زنبورها جهان را چگونه می‌بینند؟ 3 ساعت پیش
  • تویوتا کرولا بهتر است، یا هوندا سیتی؟ / مقایسه سدان‌های ژاپنی بازار
    تویوتا کرولا بهتر است، یا هوندا سیتی؟ / مقایسه سدان‌های ژاپنی بازار 3 ساعت پیش
  • طالبان استفاده از اینترنت فیبر نوری را ممنوع کرد
    طالبان استفاده از اینترنت فیبر نوری را ممنوع کرد 3 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 8198
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 10896
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 7321
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 389
  • بوشهر 165
  • بین الملل 18679
  • تبلیغات 20
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 386
  • سلامت 3011
  • سمنان 2082
  • سیاسی 7617
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 5317
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • کری سنگین حریف ژاپنی پس از شکست مقابل عموزاد
    کری سنگین حریف ژاپنی پس از شکست مقابل عموزاد 4 ساعت پیش
  • صحبت‌های پیاتزا پیش از دیدار سرنوشت‌ساز ایران
    صحبت‌های پیاتزا پیش از دیدار سرنوشت‌ساز ایران 4 ساعت پیش
  • صحبت‌های عموزاد پس از پیروزی بزرگ و کسب مدال طلا
    صحبت‌های عموزاد پس از پیروزی بزرگ و کسب مدال طلا 5 ساعت پیش
  • تساوی ارزشمند تراکتور ۱۰ نفره؛ تیر دروازه به داد اسکوچیچ رسید!
    تساوی ارزشمند تراکتور ۱۰ نفره؛ تیر دروازه به داد اسکوچیچ رسید! 5 ساعت پیش
  • پژمان درستکار: قهرمانی رحمان عموزاد شاهکار بود؛ تجربه اسنایدر باعث شکست آذرپیرا شد
    پژمان درستکار: قهرمانی رحمان عموزاد شاهکار بود؛ تجربه اسنایدر باعث شکست آذرپیرا شد 5 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | یادگیری زبان آلمانی

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور