علمی و فناوری

تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی راهی موثر برای کاهش خام‌فروشی /افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا

به گزارش گروه علم و پیشرفت یولن به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، البته کارشناسان معتقدند افزایش نرخ ارزهای خارجی و بازار جذاب و پرسود صادرات غیرقانونی برخی گیاهان دارویی در خام فروشی گیاهان دارویی تاثیرگذار است که برای رفع چالش‌ها و مشکلات توسعه صنعت گیاهان دارویی باید زنجیره ارزش آن به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای بررسی این موضوع با کمک کارشناسان و متخصصان این حوزه مطالعات و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده و پیشنهادها و اقداماتی در راستای رفع چالش‌های موجود ارائه کرده است. این ستاد برای رفع موانع و مشکلات با هماهنگی و همکاری میان همه دستگاه های اجرایی متولی این حوزه در حال برنامه‌ریزی است.

مهم‌ترین نکته در این پژوهش‌ها این است که با تکمیل زنجیره ارزش صنعت گیاهان دارویی از تولید نهاده تا فرآوری و تبدیل، می‌توان چالش‌های این حوزه را به شکلی درست و اصولی رفع کرد. به طور مثال در چرخه کاشت، داشت و برداشت، بهره برداران و کشاورزان با عدم آگاهی از اصول صحیح کشت و بهره برداری، خشک کردن، سیستم بسته بندی، انبارداری، انبارسازی مواجه هستند و نگاه سنتی همچنان در این حوزه حکمرانی می کند. در صنایع تبدیلی نیز عواملی چون «عدم وجود مکانیزاسیون پیشرفته»، «نبود دانش فنی روز و سنتی بودن تجهیزات صنعتی» و « تکمیل نبودن پروسه های فراوری که باعث تولید محصولات با کیفیت پائین می شود»، بزرگترین چالش‌های این حوزه است.

همه این چالش‌ها را می‌توان با کمک بازیگران این حوزه و تکمیل زنجیره ارزش آن برطرف کرد. از جمله اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همکاری با دیگر نهادها برای رفع این مشکلات می‌توان به «تعیین استانداردهای متعدد تولید بذر، نهال و اندام تکثیری گیاهان دارویی»، «برگزاری دوره های متعدد آموزش و ترویج کشت استاندارد گیاهان دارویی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور»، «توسعه صنایع تکمیلی و تولید محصولات و فرآورده های استاندارد گیاهان دارویی با سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی» و غیره اشاره کرد.

همه این اقدامات تاثیر زیادی در توسعه صادرات این محصولات نیز دارد. چون بازار جهانی به خواهان این محصولات است. اما به شرط آنکه با کیفیت و به شکلی فرآوری شده و در قالب تولیدات متنوع به بازار عرضه شود.

 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا