بین الملل

جباراف: نیازی به پایگاه نظامی آمریکا در قرقیزستان نداریم

به گزارش خبرنگار یولن در بیشکک، در کنفرانس مطبوعاتی که در اقامتگاه دولتی «آلا-آرچا» برگزار شد، رئیس جمهور قرقیزستان با اعلام شاخص‌های اصلی اجتماعی-اقتصادی کشور به موضوعاتی چون مبارزه با فساد، توسعه گردشگری، مشکلات مرزی، امکان تاسیس پایگاه نظامی آمریکا در کشور، برنامه ریزی برای سفرهای رسمی به خارج از کشور و انتخابات آتی مجلس عالی شورای قرقیزستان پرداخت.

گفتنی است که جباراف در این مراسم، همچنین به سؤالات مورد علاقه نمایندگان رسانه‌ها پاسخ می‌دهد که در مجموع حدود ۱۵۰ رسانه داخلی و خارجی برای این رویداد آکریدیته شدند.

رئیس جمهور درباره مبارزه با فساد در کشور چنین گفت: مبارزه با فساد خواسته مردم است، اکنون مبارزه با فساد بدون توجه به اینکه چه کسی در آن مشغول است و چه سمتی دارد، در حال انجام است.

به گفته وی، در طول یک سال ۸۵۴ پرونده جنایی بررسی شد و میزان وجوه برگشتی از مبارزه با فساد برای بودجه دولت، بالغ بر ۷ میلیارد و ۴۶۴ میلیون «صوم» بوده است.

جباراف با اشاره به برنامه توسعه گردشگری در کشور، از شهروندان قرقیز خواست که فارغ از هر ملتی از گردشگران ترس نداشته باشند.

یاد آوری می‌شود که امسال در تابستان حدود ۱۵ هزار خارجی با یک پرواز ترانزیت وارد قرقیزستان شدند که بیشتر آنها از هند و پاکستان بودند. شهروندان قرقیز در پس زمینه به حکومت آمدن طالبان، از گردشگران با لباس ملی افغانستان ترس داشتند.

رئیس جمهور در این خصوص با بیان اینکه هر گردشگر درآمدی برای کشور می‌آورد، گفت: باید به توسعه گردشگری در کشور کمک کرد، چرا که هر گردشگر در سرمایه گذاری کشور ما سهمی دارد.

یادآور می‌‌شود که اخیراً رئیس کابینه وزیران خاطرنشان کرد که یک میلیارد «صوم» برای توسعه گردشگری کشور اختصاص داده شده است.

رئیس جمهور در این نشست خبری همچنین به اهمیت همکاری با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: جمهوری خلق چین در دوران همه گیری کمک بزرگی به ما کرده است. من شخصاً با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به صورت تلفنی صحبت کردم. پس از پایان همه گیری ویروس کرونا، من یک سفر رسمی به چین خواهم داشت.

جباراف در زمینه انتخابات پارلمانی آتی خاطرنشان کرد که این بار سیستم فروش رتبه‌های اول در لیست احزاب لغو شد و گفت: اکنون نمایندگانی که اعتماد مردم را دارند به پارلمان می‌آیند. پیش از این رهبران احزاب رتبه‌های اول لیست را حدود ۱۰۰ هزار دلار می‌فروختند و این به کل سیستم حزبی و کل مجلس آسیب وارد می‌کرد.

جباراف در پاسخ به سوالات خبرنگاران در باره مشکلات مرزی قرقیزستان با کشورهای همسایه چنین گفت: مشکلات مرزها با تاجیکستان در حال حل شدن است و این امر زمان بر است و مذاکرات بین کمیسیون دو طرف با گفت و گویی مسالمت آمیز در جریان است.

رئیس جمهور در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در مورد امکان استقرار پایگاه نظامی آمریکا در جمهوری قرقیزستان گفت: ما پایگاه روسی در «کانت» داریم، توافق به ادامه فعالیت پایگاه با ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ فسخ شد. ما نیازی به پایگاه نظامی آمریکا در این کشور نداریم. یک پایگاه برای ما کافی است. ما نمی‌خواهیم در بازی دو قدرت باشیم.

انتهای پیام/ح


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا