بین الملل

جدیدترین موضع‌گیری صنعاء در قبال تمدید آتش‌بس

جدیدترین موضع‌گیری صنعاء در قبال تمدید آتش‌بس

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «هانس گرونبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، می‌گوید که در حال رایزنی‌ با طرف‌های مختلف جنگ یمن برای تمدید آتش‌بس برقراری میان طرفین درگیری است و از آن‌ها می‌خواهد تا با تمدید این آتش‌بس در راستای تقویت فواید آن برای ملت یمن موافقت کند.

در حالی که واشنگتن طرفدار ائتلاف سعودی و هپمیمانان آن است، از طریق «تیم لندرکینگ» نماینده خود در یمن که در اردن به سر می‌برد، اعلام کرد که تا حدودی به تمدید آتش‌بس خوشبین است و برای آن تلاش می‌کند تا به آن‌چه که او به عنوان پایان جنگ توصیف می‌کند، دست یابد.  این در حالی است که صنعا انکار ائتلاف سعودی از اجرای مفاد آتش بس فعلی را نشانه‌هایس منفی و بیانگر عدم جدیت آن در حرکت به سوی صلح می‌داند.

 وبگاه «الخبر الیمنی» با انتشار این گزارش نوشت: «عبدالملک العجری» عضو هیئت ملی مذاکره‌کننده انصار الله یمن می‌گوید که عملکرد کشورهای عضو ائتلاف سعودی در آتش بس خوش‌بینانه نیست، زیرا مهمترین بندهای آتش‌بس کنونی یعنی پروازهای هفتگی و توقف پروازهای جاسوسی اجرا نشده است.

وی گفت: درباره موضوع تمدید آتش بس، تا به این لحظه با سازمان ملل متحد مذاکره نکرده‌ایم و تمرکز  ما در درجه اول بر روی اجرای مفاد آتش بس است و هرگونه تمدید منوط به بهبود شرایط انسانی خواهد بود.

این مقام یمنی افزود: «تا زمانی که تعهدی به مفاد آن آتش‌بس وجود نداشته باشد، هیچ مبنایی برای بحث درباره تمدیدآن وجود ندارد. هرگونه تمدید با توجه به ارزیابی مرحله قبل و بهبود شرایط انسانی صورت خواهد گرفت».

العجری توضیح بیشتری درباره شرایط بشردوستانه ای را که قرار است بهبود یابد، ارائه نکرد اما گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که صنعاء پرونده حقوق و دستمزد،  تسریع در اجرای سند تبادل اسرا را به عنوان شرایط اساسی برای تمدید هرگونه آتش بس طرح کند.

فرستاده سازمان ملل، دوم آوریل گذشته (۱۳ فروردین) از آغاز آتش‌بسی دو ماهه در یمن و توقف حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و دادن مجوز به پروازهای هفتگی از /به فرودگاه صنعاء خبر داده بود. 

این در حالی است که  فرودگاه صنعاء تازه هفته گذشته پس از شش سال محاصره توسط ائتلاف سعودی شاهد اولین پرواز بود. این پرواز بر اساس توافق آتش‌بس موقت انجام شد و می‌بایست یک ماه و نیم پیش اجرایی می‌شد.

در همین حال، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن شامگاه یکشنبه با تأکید بر اینکه ائتلاف سعودی هزاران بار آتش‌بس در یمن را نقض کرده است، گفت که این ائتلاف بیش از دو هزار حمله موشکی و توپخانه‌ای در دوران آتش‌بس انجام داده است.

وی با بیان اینکه مردم یمن بین دوران آتش‌بس و عدم آتش‌بس هیچ تفاوتی احساس نمی‌کنند، تأکید کرد که یمن مخالف تمدید آتش‌بس نیست، ولی نمی‌تواند آتش‌بسی را بپذیرد که در آن مشکلات مردم ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا